Арттехніка «КОЛАЖ»

Полудень Ольга, практичний психолог Великовисківського ліцею Мар’янівської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області

Арттехніка «КОЛАЖ»

Колажами нині називають усе: від багатошарових фотографій у шкільному альбомі до мудбордів і «мап бажань». Перші в історії мистецтва колажі приписують засновникам кубізму Пабло Пікассо та Жоржу Браку. Ці художники раніше за всіх стали доповнювати свої картини «сторонніми» фрагментами: шматочками шпалер і старих газет, трісками, обрізками тканини. Так одномірні полотна ставали фактурними та емоційно насиченішими. Арт-технологія «Колаж» є ефективним екологічним методом роботи з особою і групою, може застосовуватися в різних напрямах діяльності психолога, як у терапії, діагностиці, так і у сфері викладання і навчання. Колаж (фр. collage – «наклеювання») – технічний прийом в образотворчому мистецтві, наклеювання на яку-небудь основу матеріалів, що відрізняються від неї за кольором і фактурою. На відміну від малюнка, колаж передбачає велику свободу автора у виконанні, наприклад, наклеєні картинки можуть виходити за краї основи, клеїтися один на одного, складатися гармошкою тощо. Колаж, як і будь-яка візуальна техніка, дає можливість розкрити потенційні можливості особистості. Для виготовлення колажу учасникові не потрібні спеціальні художні здібності, оскільки ця техніка дає змогу кожному одержати успішний результат. Таким чином, колаж можна широко використовувати на практичних заняттях. Це може бути як індивідуальна робота, так і групова. Крім навчальної мети, створення колективного колажу членами групи вирішує спектр завдань діагностичного й терапевтичного характеру.
Використання даної техніки допомагає: визначити психологічний стан людини; 

  • зняти втому та напруження, зменшити тривожність, поліпшити настрій;
  • створити атмосферу довіри та інтересу до самопізнання;
  • розвивати художні здібності та адаптаційні можливості, вміння аналізувати результати власної творчості; підвищити самооцінку особистості;
  • усвідомити й інтегрувати отриманий досвід;
  • відчути задоволення, що виникає внаслідок прояву прихованих талантів;
  • пропрацювати думки та почуття, які людина звикла придушувати – іноді лише невербальні засоби дають змогу проявитися сильним переживанням;
  • дати соціально прийнятий вихід агресивності та напруженню.
        Можливості використання проективної техніки «колаж» як психотерапевтичної техніки, яка дозволяє активізувати рефлексію клієнта та сприяє самостійному усвідомленню ним змісту власного внутрішнього світу, описані в працях О.Л Вознесенської та Л.В.Мови [1]. Діагностичний потенціал використання проективної техніки «колаж» детально описаний в працях Л.Д. Лєбєдєвої, О.М.Скнар та К.В.Ребрової.
        Акцентуючи увагу на діагностичних можливостях техніки «колаж», психологи відзначають, що даний метод дозволяє прояснити особистісні переживання, визначити психологічний стан та дослідити певні аспекти життєвого досвіду людини, які проявляються у її візуальних репрезентаціях. При цьому, незалежно від форми використання даної техніки (індивідуальна, групова), у психолога завжди залишається можливість розгорнутого діалогу з клієнтом/клієнтами, що допомагає краще зрозуміти їх внутрішній світ.
          При оцінці діагностичних можливостей проективної техніки «колаж» представниками арт-терапевтичного напряму особливого значення надається опорним елементам, які можуть бути покладені в основу інтерпретації отриманих результатів. До таких елементів психологи відносять:
1) вибір основи для створення колажу;
2) послідовність дій при створенні колажу;
3) ступінь впорядкованості візуальних зображень;
4) розташування вирізок та підписів;
5) ступінь наповненості простору/наявність пустот;
6) можливі виходи за межі основи колажу;
7) особисті трактовки використаних образів/символів. Важливим елементом аналізу та інтерпретації колажів є просторове розташування картинок, яке, на думку представників арттерапевтичного напряму, дозволяє визначити зв'язок використаних зображень та символів з часовою перспективою.
          Я часто користуюсь арт-технікою «колаж», для цього використовую роздруковані картинки, вирізки із газет або журналів, листівки, написи тощо. Така техніка підходить як для дорослих, так і для дітей. Колажі можна створювати на різну тематику, підбираючи по змісту до будь якого заходу. Цікавим та важливим для учасників є не лише сам процес створення колажу,  але і вміння його перзентувати, проаналізувати.
Видів колажу дуже багато. Ось деякі:
АПЛІКАЦІЯ — наклеювання вирізаних із паперу елементів на основу;
АССАМБЛЯЖ — компонування об'ємних деталей і цілих предметів на площині;
БРИКОЛАЖ — створення предмета або об'єкта із підручних матеріалів (наприклад, сміття);
ФОТОКОЛАЖ І ФОТОМОНТАЖ — використання фотографій як матеріалу для творчості;
Колажі роблять за допомогою тріо «клей-ножиці-папір» або в цифровому форматі.
Зазвичай так:
НАКЛАДАЮТЬ вирізану частину одного зображення на інше
ВИРІЗАЮТЬ об'єкт із зображення і «граються» з порожніми місцями, що утворилися;
КОМБІНУЮТЬ декілька частин різних зображень;
ТРАНСФОРМУЮТЬ фрагменти одного зображення різними способами і не тільки. Колажі бувають фігуративними (з реальними об'єктами) та абстрактними.

Список використаних джерел
Волошина М. Арт-терапія у роботі зі студентами в період адаптації до навчання / М. Волошина // Психолог. – 2013. – № 13–14. – С. 107-112.
Скнар О. Арт-техніка «колаж»: діагностичний і терапевтичний потенціал/ О. Скнар, К. Реброва // Простір арт-терапії: Спадок десятиліття : [Зб.наук. статей]. – К., 2012. – С. 125-137.
http://73.sadok.zt.ua/3768-2/
https://skvot.io/uk/blog/yak-stvoriti-art-kolazh-yakshcho-ranishe-cogo-ne-robiv

Відеофайл

                             

Коментарі

  1. Цікава техніка яка допомагає вирішити спектр завдань діагностичного й терапевтичного характеру.
    Використання також допомагає: визначити психологічний стан людини.

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую автору за детальний опис техніки. І повністю погоджуюсь з вами,щодо її позитивного результату.

    ВідповістиВидалити
  3. Чудова техніка, люблю колаж і часто застосовую з ліцеїстами при різних тематиках. Ви молодець, дуже дякую!!!

    ВідповістиВидалити
  4. ЦІКАВА І ПРИЄМНА У ЗАСТОСУВАННІ ТЕХНІКА. ДЯКУЮ.

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Арттерапевтична вправа «Ресурсні каракулі»

АРТТЕРАПІЯ В ЦИФРОВОМУ СВІТІ: ЕМОЦІЙНА СТІЙКІСТЬ ТА ТВОРЧИЙ РОЗВИТОК

Вправа «Квітка добробуту», адаптація J. Williamson, M. Robinson