Арттерапевтична техніка «Ебру» як метод подолання тривожності в учнів з особливими освітніми потребами

 

Холоденко Марина, практичний психолог КЗ «Кам’янський ліцей №1 Кам’янської міської ради Черкаської області», м. Кам’янка,Черкаський район, Черкаська область.


Арттерапевтична техніка «Ебру» як метод подолання тривожності в учнів з особливими освітніми потребами

Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в стінах загальноосвітнього навчального закладу є одним із пріоритетних напрямів в діяльності представників освітнього процесу. Протягом останнього десятиліття такі науковці, як Д. В. Бондар, Т. Євтухова, І. Іванова, А. Колупаєва, В. Ляшенко, В. Панок, В. Синьов, О. Савченко, О. Столяренко, А. Шевчук, Д. Шульженко та інші присвячували свої праці питанню проблем залучення дiтей з особливими освітніми потребами до навчання в закладах загальної середньої освіти, їх соціалізації до суспільних норм. В цьому процесі значна роль належить практичному психологу закладу освіти. Психологічний супровід дітей із ООП в закладі освіти необхідно розглядати як діяльність практичного психолога, що направлена на створення комплексної системи медико-психологічних, психолого-педагогічних та психотерапевтичних умов, сприятливих для адаптації, реабілітації та особистісному зростанні в соціумі [1,3], чому перешкоджає підвищений рівень стресу та тривожності учнів в умовах сьогодення.

На думку Л.А. Лєпіхової, через виникнення тривожності погіршується не лише емоційне самопочуття учнів, а й порушується функціональна можливість психіки, виникає низький рівень навченості в силу ригідності мислення, відсутність креативного мислення, продуктивності пам'яті - відбувається гальмування розвитку особистості [2]. В контексті розгляду особливостей розвитку учнів з особливими освітніми потребами варто звернути увагу на те, що тривожність ще більш погіршує ті освітні труднощі, які має учень з ООП. Саме тому психологічна корекція засобами арт-терапії поширено використовується практичними психологами для зниження тривожності, подолання страхів, підвищення самооцінки, підвищення саморегуляції та самоконтролю, в роботі з агресивністю та імпульсивністю як реакцією на підвищену тривожність в дітей з особливими освітніми потребами.Особливе місце в роботі практичного психолога займають нетрадиційні арт-техніки, які здатні в першу чергу викликати інтерес у дітей будь якої вікової категорії. До таких технік належить арт-терапевтична техніка «Ебру», яка спочатку мала прикладний характер, але згодом все більш набувала професійних мистецьких якостей. Не дивлячись на те, що це турецька техніка малювання, в Україні вона набирає все більшої популярності під час проведення терапевтичної, корекційної та консультативної роботи.Особливість арттехніки полягає в тому, що замість паперу як основа використовується водний розчин загущувача, тому «Ебру» відома ще під назвою «малювання на воді». Водний розчин готується попередньо відповідно до простої інструкції. Також використовуються фарби, які тримають форму візерунку на поверхні відповідного розчину. Як додаткові інструменти для створення бажаного візерунку застосовуються відповідні кісточки та гребінці. Під час роботи на поверхню розчину наносяться фарби того кольору, що обирає для себе дитина.За допомогою додаткових інструментів вимальовується візерунок за бажанням дитини.Створений на воді малюнок переводиться на спеціальний папір шляхом накладання аркушу паперу зверху, який потім знімається з розчину. Отриманий малюнок варто покласти на горизонтальну поверхню для повного висихання.Значною перевагою техніки є завжди позитивний результат та яскравий вигляд роботи дитини: будь який візерунок буде мати унікальне зображення на картинці. Такий результат підвищує самооцінку дитини, її впевненість у власних силах та успіху. Не допускається критики роботи дитини, негативне коментування нанесення фарб та виконання візерунку. До переваг «Ебру» можна віднести її універсальність та простоту. Тому можна використовувати в корекційно-розвитковій роботі з учнями будь якого віку та не залежно від категорій освітніх труднощів та рівнів підтримки. Виконання арт-техніки не потребує навичок та хисту до малювання. Візерунки, намальовані за допомогою арт-техніки «Ебру» є унікальним і відтворити копію неможливо. Кінцевий результат роботи є непередбачуваним, що зацікавлює дитину навіть з низьким рівнем мотивації до роботи.Важливо памятати, що на початковому етапі роботи фахівцю варто познайомити дитину з матеріалами, які будуть використовуватися, надати пояснення значенню кожного інструменту, нагадати про правила техніки безпеки. Арт-терапевтичну техніку «Ебру» можна використовувати як самостійно, так і в поєднанні із кольоротерапією, казкотерапією, музикотерапією, ароматерапією, світлотерапією. При цьому необхідно продумати поетапність та послідовність побудови роботи в залежності від поставленої мети та завдань. Поєднання різних форм та методів арт-терапії під час корекційної чи терапевтичної роботи з учнями з особливими освітніми потребами значно підвищить її результативність. Легкість та безпечність арт-техніки «Ебру» можлива у використанні не лише практичними психологами, а й педагогічними працівниками освітнього закладу. Тому практичному психологу варто включити до психологічної просвіти компонент навчання техніки «Ебру» педагогічних працівників з метою використання її під час освітнього процесу як елемент зняття емоційної напруги, позитивного налаштування на освітній процес, підвищення внутрішньої мотивації учнів з ООП. Навіть з урахуванням використання спеціальних матеріалів, арт-терапія за допомогою техніки «Ебру» має дивовижний результат і не поступається іншим технікам малювання, які є легкими в доступі.

Список використаних джерел

1. Синьов В. М. Українська корекційна педагогіка та психологія на шляху до інтеграції у світовий простір // Педагогіка духовності: поступ у третє тисячоліття: матер. між нар. наук. конф.  К., 2005. – С. 175-180.

2. Мирошниченко Н. Малювання як засіб корекції страху в дітей: Психологопедагогічний семінар для педагогів та вчителів образотворчого мистецтва / Н. Мирошниченко // Психолог. Шкільний світ : Всеукраїнська газета. 2009. № 47. С. 21-26

3. Колупаєва А. А. Організаційно-педагогічні умови інтегрування дітей з особливостями психофізичного розвитку в загальноосвітній простір / А.А. Колупаєва // Дефектологія : науково-методичний журнал. - 2003. - № 4.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ

 

Коментарі

  1. Я в захваті від методики! Планую опанувати та впровадити в практичну діяльність!

    ВідповістиВидалити
  2. Методика дуже класна! Вже планую впроваджувати в роботу!

    ВідповістиВидалити
  3. ЧУДОВА МЕТОДИКА І І ПРОФЕСІЙНА ПОДАЧА.З ПОВ. В.ВОЙТКО

    ВідповістиВидалити
  4. Дякую за чудову методику. Дуже цікаво було слухати і бачити хід всієї вправи!!!

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Арттерапевтична вправа «Ресурсні каракулі»

АРТТЕРАПІЯ В ЦИФРОВОМУ СВІТІ: ЕМОЦІЙНА СТІЙКІСТЬ ТА ТВОРЧИЙ РОЗВИТОК

Вправа «Квітка добробуту», адаптація J. Williamson, M. Robinson