Вправа «Квітка добробуту», адаптація J. Williamson, M. Robinson

 

Сосновська Марина, консультант комунальної установи «Міський центр професійного розвитку педагогічних працівників Кропивницької міської ради»,
Кіровоградська область, м. Кропивницький
 
 Вправа «Квітка добробуту», адаптація J. Williamson, M. Robinson
(За матеріалами українсько-американського соціально-психологічного проєкту «VeLa» [3,с.27]. Модифікація М. Сосновської)
 
Мета: пошук та активізація учасниками особистісних ресурсних установок; сприяння усвідомленню ними власних внутрішніх потреб; стимулювання позитивного проєктування ними свого майбутнього; формування навички самоаналізу, як різновиду самодопомоги.
Завдання:
·     Стимулювати учасників до визначення особистісних потреб та запитів;
·     Формувати в них навичку саморозуміння та самосприйняття;
·     Спонукати до рефлексії ступеню задоволення/незадоволення власних потреб;
·     Відпрацювати навичку повідомляти іншим про власні почуття та потреби без критики та невдоволення;
·     Сприяти побудові стратегій самостійного збереження ментального здоров'я.
Обладнання: ручки, фломастери, олівці, кольоровий папір, ножиці, клей.
Форма роботи: індивідуальна/групова, але не більше 12 учасників.
Формат: офлайн, онлайн.
Час роботи: орієнтовно 40 хвилин.
Віковий діапазон: підлітки, дорослі.
Алгоритм виконання
Вступ
Спершу учасникам пропонується відповісти на запитання: «Чи замислювались вони над тим, що робить їх щасливими? Від чого залежить  їх  гарне самочуття, відчуття внутрішньої гармонії та добробуту в цілому?»
 Основна частина
 Далі члени групи працюють над створенням «Квітки добробуту» -  своєрідної ментальної карти особистісних потреб та запитів. З цією метою вони виготовляють (або малюють) квітку з сімома пелюстками [1, с. 20].   
На аркуші паперу круглої форми, що стане серцевиною майбутньої «Квітки добробуту», учасники записують, або за допомогою умовних позначок позначають те, що вони вкладають у загальний зміст поняття «добробут».
На пелюстках присутнім  пропонується вказати людей, назви речей, видів діяльності, що забезпечують їм відчуття комфорту, благополуччя, та тих, що  дарують насолоду від життя, дозволяють відчувати себе здоровими, задоволеними та щасливими відповідно до основних сфер життєдіяльності, зокрема таких як:
·     біологічний;
·     соціальний;
·     економічний;
·     емоційний;
·     духовний;
·     ментальний;
·     культурний.
З огляду на сказане, пелюсток має бути 7, але їх кількість  може варіюватись відповідно до потреб конкретної цільової аудиторії.
Рефлексивний аналіз
Під час рефлексії учасникам пропонується відповісти на запитання:
·     Які відчуття виникали у вас під час створення квітки власного добробуту?
·     Розкажіть про свою «Квітку добробуту».
·     Чи отримали ви задоволення від роботи над створенням «Квітки добробуту»?
·     Що відчуваєте зараз, тримаючи в руках свою квітку? У чому її сила?
·     Про яку ситуацію у вашому житті нагадує ця квітка?
·     Чи не з’явилося у вас, на цей момент, бажання доповнити одну з пелюсток?
·     Якби «Квітка добробуту» могла говорити, що б вона сказала вам? Якою була б ваша відповідь?
·     Що ви можете зробити сьогодні, щоб  отримати бажане? Хто може вам допомогти у досягненні мети?
·     Який досвід ви отримали в ході роботи? З чого ви готові розпочати зміни вже сьогодні?
Висновок
Перемикання думок на актуалізацію власних запитів в момент «тут і зараз», відокремлення мислення від почуттів, усвідомлення власних потреб та зосередження на способах їх задоволення є дієвими способами зниження стресових реакцій та розвитку внутрішньої стійкості [1, с.12].
Ресурсним підходом даної вправи є саме стимулювання учасників до вирішення проблеми, а не повернення до попереднього досвіду.
Виконання вправи «Квітка добробуту» передбачає уникнення самокритики та самозвинувачень, та, головним чином, орієнтоване на  пошук нових перспектив, можливостей саморозвитку, самодопомоги та самозцілення.
Вправа може бути корисною для психосоціальної підтримки тих, хто її потребує через наслідки воєнного вторгнення, у тому числі, для внутрішньо переміщених осіб.
Список використаних джерел
1.  Посібник для доброго самопочуття «Зменшити стрес, наповнитися і розвинути внутрішню стійкість». Suzanne Akasha і Sarah Harrison.  Рекомендоване цитування: The well-being guide: reduce stress, recharge and build inner resilience. IFRC Reference Centre for Psychosocial Support, Copenhagen, 2022.
2.  Практикум по арттерапии: шкатулка мастера: уч. - метод. пособ./ Елена Тарарина. – 5-е изд., дополн.- К.: АСТАМИР – В, 2019. – 224 ст. – ил.
3.  Teacher well – being edukans manual for facilitators/ Training on mental health and psychosocial support in emergencies. Edukans coordinator  Hendrien Maat/ May 2023.
 
 
 Відеоматеріал: https://www.youtube.com/watch?v=VQ5QNpQS48U


 
 

Коментарі

  1. На мою думку дана методика дає можливість знайти ресурси та відчути важливість власної особистості дитини. У даний час сприяє вираженню емоцій та власних почуттів дитини, що є дуже актуальним. Дитина може відчути власну значущість та сформувати свою формулу щастя. Дякую за те, що ділитесь досвідом, який можна використати у власній практиці.

    ВідповістиВидалити
  2. Дуже хороша методика, яка допомагає віднайти власні ресурси та стимулює до розвитку. І є актуальною на даний час.

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую за таку потрібну і цікаву методику, наше ментальне здоров'я і ресурси є дуже важливим і актуальним в наш непростий час! Обов'язково буду використовувати цю методику як і з дорослими так і зі здобувачами освіти.

    ВідповістиВидалити
  4. Цікава і корисна методика, дякую що поділились досвідом!

    ВідповістиВидалити
  5. Дуже ресурсна техніка. Вона допомагає замислитися та зрозуміти про наповнення особистого ресурсу.

    ВідповістиВидалити
  6. Велике дякую за корисну техніку "Квітка добробуту", саме зараз усім нам дуже необхідно знаходити і відновлювати свій ресурс; вправа дуже цікава, не виникає складнощів при її виконанні, а навпаки з'являються інтерес і самопізнання. Обов'язково застосую у своїй роботі з пед. колективом.

    ВідповістиВидалити
  7. Дякую, за цікаву та дієву техніку, яка формує навички самосприйняття та допомагає визначити особистісні потреби. Вона дуже необхідна особливо в даний час

    ВідповістиВидалити
  8. Саме зараз наповнення особистісного ресурсу є дуже важливим для нас. Завдяки цій вправі ми змогли замислитись та зрозуміти, чого нам не вистачає. Дякую,Марина Володимирівна,за цей досвід.

    ВідповістиВидалити
  9. Дякую за ознайомлення з такою цікавою методикою. І окреме "дякую" за доступність викладу матеріалу та за бережність до учасників. Обов'язково буду використовувати дану методику в своїй практиці.

    ВідповістиВидалити
  10. Дякую за ознайомлення та можливість спробувати на собі такої цікавої, корисної, а
    головне ресурсної техніки!Буду використовувати її у своїй роботі.

    ВідповістиВидалити
  11. Гарна методика, яка дозволяє замислитись і нагадати собі, що нас наповнює і допомагає відновлюватися. Чудовий інструмент для роботи.

    ВідповістиВидалити
  12. Чудова методика допомагає зануритись у свій внутрішній світ, виокремити власні цінності і потреби, які кожного дня сприяють тому, щоб почувати себе ресурсною, наповненою та гармонійною

    ВідповістиВидалити
  13. Дякую! Методика дійсно крута!!! "Зайшла" і мені і колегам!

    ВідповістиВидалити
  14. Дякую за методику. Актуальна на тепперішнє сьогодення

    ВідповістиВидалити
  15. Дякую всім за активну участь у майстер-класі та ваші ресурсні відгуки! Я обов"язково передам нашим колегам з університету травми Леслі (Кембрідж, США), що той інструментарій, яким вони нас підтримують, щоб ми мали можливість дочекатись Перемоги зі збереженим ментальним здоров"ям, є затребуваним, ресурсним та дієвим! До нових зустрічей!!!

    ВідповістиВидалити
  16. Дякую за методику, дуже цікаво було послухати і створити власноруч "Квітку добробуту". Маю на меті створити зі своїми педагогами. Дуже дякую.

    ВідповістиВидалити
  17. Ресурсно, легко і так необхідно на сьогоднішній день кожному зазначити і усвідомити свої реальні потреби, щоб збагатити себе позитивом, натхненням. Дякую за досвід. Робота над методикою дала поштовх для переосмислення.

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Казкотерапія як технологія корекції порушень мовлення у дітей

Арттерапевтична вправа «Ресурсні каракулі»