АРТТЕРАПІЯ В ЦИФРОВОМУ СВІТІ: ЕМОЦІЙНА СТІЙКІСТЬ ТА ТВОРЧИЙ РОЗВИТОК
Людмила Сімокоп, консультант комунальної установи «Міський центр
професійного розвитку педагогічних працівників Кропивницької міської ради»
АРТТЕРАПІЯ
В ЦИФРОВОМУ СВІТІ: ЕМОЦІЙНА СТІЙКІСТЬ ТА ТВОРЧИЙ РОЗВИТОК
Час війни надав професії педагога нового масштабу. В умовах навколишнього хаосу, він став більше, ніж просто представник своєї професії - він є мудрим вчителем життя, надійною опорою для учнів, батьків та колег. Його душа несе тягар переживань, страхів, вимагаючи не лише професійної вправності і особливої чутливості, але й внутрішньої міцності та стійкості.
У цьому контексті, педагог сам переживає величезний стрес, стає вразливим перед емоційною та психічною нестабільністю, яка оточує його кожного дня, потребує підтримки і психологічної допомоги.
Постановка завдання. Інтеграція сучасних цифрових інструментів у практику арттерапії для забезпечення психологічного супроводу професійного зростання педагогічних працівників, поліпшення їхньої психічної стійкості, розуміння власних емоцій та розвитку особистісних ресурсів.
У воєнний час педагогічні працівники зіткнулися з викликами та труднощами, які суттєво впливають на їхній емоційний та психологічний стан. Вони потребують підтримки та ресурсів для того, щоб ефективно впоратися з цими викликами. Ось лише деякі аспекти:
- страх за власну безпеку та безпеку учнів;
- подолання стресу учнів;
- пошук методів надання підтримки;
- співпраця з дітьми, які пережили втрати;
- емоційне виснаження та перевантаження;
- турбота про власні родини.
Турбуючись про інших, вчителі забувають про себе. Проте, навіть в умовах складного воєнного часу, педагог виступає в ролі не лише вчителя, але й учня, який постійно знаходиться в процесі саморозвитку та самоосвіти. Він повинен віддавати свої знання, але водночас залишатися відкритим для власного росту. Постійний пошук нових методів навчання в таких умовах, вимагає від педагогів неймовірної сили волі та готовності до вдосконалення.
Для підтримки педагогів у їхньому професійному розвитку, збереження мотивації, особливо у важкі часи війни та широкої практики упровадження дистанційного навчання, інструменти «цифрової» арттерапії стають надзвичайно корисними [1, с.199]. Ці технології не лише не допускають зайвого навантаження, а й дозволяють знайти способи вираження та розслаблення у віртуальному середовищі, особливо тоді, коли тілесний контакт та вправи прикладного характеру неможливі [2, с.22]. Саме вони створюють можливість відпочивати й розслаблятися, не залишаючи дому або робочого місця, тим самим зменшуючи стрес та допомагаючи зберегти емоційну стабільність.
Вправа 1. Вибух емоцій
Задіяний інструмент*: Weavesilk – це чисте поле веб-сторінки, більше схоже на відкритий космос, яке дозволяє одному або команді користувачів створювати вражаючі графічні композиції в онлайн режимі. Використовуючи різні кольори та лінії можна створювати абстрактні малюнки та художні твори. Цей застосунок може бути дуже ефективним способом розслаблення, зниження стресу та покращення емоційного стану через мистецтво:
- етапи створення власної художньої картини можуть відображати етапи розгляду та розв'язання емоційних питань;
- робота з травматичними враженнями, через відображення їх у художній формі;
- групові сесії можуть сприяти спільному вираженню емоцій та підтримці один одного.
* Інструмент Weavesilk досить простий та інтуїтивно зрозумілий. Він має мобільний додаток, і його можна завантажити на мобільні пристрої.
Мета: зменшення напруги і стресу, поліпшення емоційного стану та підвищення креативності.
1. Закрийте очі та уявіть, що ви знаходитесь у безпечному місці, де відчуваєте себе захищено і спокійно.
Задіяний інструмент*: Noisli - це середовище створення приємної аудіо атмосфери для роботи, навчання або відпочинку в режимі реального часу. Користувачі можуть обирати із запропонованої бібліотеки звуки на свій смак (дощу, лісу, водоспаду, потяга та навіть шум кав’ярні, вентилятора та ін.), комбінувати їх, налаштовувати гучність - створювати звуковий антураж з урахуванням індивідуальних потреб та запитів.
- створення спокійного та релаксуючого звукового оточення;
- поліпшення концентрації та підвищення продуктивності роботи;
- сприяння релаксації та медитації;
- атмосфери для відкритої розмови;
- покращення якості сну;
- створення звукових фонів для творчої роботи.
* Інструмент Noisli має інтуїтивний та зручний інтерфейс. Доступний для завантаження на мобільні пристрої у відповідних магазинах додатків.
Мета: зменшення стресу, поліпшення емоційного стану та підвищення внутрішнього спокою через використання релаксуючого звукового оточення.
1. Знайдіть тихе та затишне місце, де вас не будуть турбувати.
Задіяний інструмент*: Secret Door - веб-сайт, який дозволяє «відкривати» віртуальні двері і потрапляти до різних місць у світі. Це такий собі аналог тієї самої шафи, з казкового світу Нарнії, через яку можна подорожувати. Вибираючи випадковим чином наступну точку переміщення, двері можуть закинути куди завгодно: хоч в зруйноване місто, хоч на Антарктичну станцію і ніколи не знаєш, в який світ відчиняться двері наступного разу.
- відчуття тимчасового відпочинку від реальності;
- сприятливий контраст із навколишньою атмосферою;
- нові ідеї та натхнення для роботи;
- відмежування своїх думок від реальних проблем;
- зосередження на віртуальній присутності та відновлення психологічного балансу.
* Інструмент Secret Door має інтуїтивний та зручний інтерфейс. На жаль, не має офіційного додатка і не доступний для завантаження на мобільні пристрої. Можливе використання лише веб-версії.
Мета: зменшення стресу, поліпшення психоемоційного стану, підвищення рівня спокою через релаксуючий віртуальний досвід.
1. Виконайте коротку дихальну вправу для розслаблення.
Загалом, використання цифрових інструментів в арттерапії є важливою складовою стратегії психологічної підтримки педагогів, психологічного супроводу їх професійного зростання, особливо в період нестабільного воєнного часу.
1. Генсерук Г., Бойко М. Роль цифрових технологій у підвищення якості освіти. Сучасні цифрові технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи. Матеріали ІX Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. 2022. 234 с. URL: http://surl.li/meekl (дата звернення: 08.10.2023).
Цікавий матеріал. Дійсно ми педагоги завжди зайняті турботою про оточуючих, а про себе забуваємо. Розслаблюючі вправи допоможуть і відпочити і налаштуватись на роботу.
ВідповістиВидалитиЦікаві вправи для настрою і на роботу і на навчання. Можна використовувати також на уроці для дітей. Візьму собі на замітку.
ВідповістиВидалитиВправи дійсно цікаві, корисні. Вони можуть швидко заспокоїти в стресовій ситуації та головно знаходяться завжди під рукою, тобто в телефоні. Часто педагоги запитують, а яку вправу можна застосувати швидко і дієво. Буду рекомендувати Ваші вправи. Дякую!!!
ВідповістиВидалитиЗгодна з колегами вправи цікаві. Для мене особисто важлива звукова атмосфера. Вже створила для себе релаксуючу музику - свій улюблений плескіт води, легкого вітерця ще додала пташок... Вийшло дуже заспокійливо та індивідуально. Дякую та додаю до своєї скарбнички Ваші вправи!
ВідповістиВидалитиДЯКУЮ ЗА ХОРОШИЙ МАТЕРІАЛ.
ВідповістиВидалити