АРТТЕРАПІЯ В ЦИФРОВОМУ СВІТІ: ЕМОЦІЙНА СТІЙКІСТЬ ТА ТВОРЧИЙ РОЗВИТОК

 

Людмила Сімокоп, консультант комунальної установи «Міський центр професійного розвитку педагогічних працівників Кропивницької міської ради»

АРТТЕРАПІЯ В ЦИФРОВОМУ СВІТІ: ЕМОЦІЙНА СТІЙКІСТЬ ТА ТВОРЧИЙ РОЗВИТОК

Постановка проблеми. Страх, паніка та розпач - так розпочався для України лютневий ранок 2022 року. Усвідомлення жаху та трагедії війни, які раніше були відомі лише з кадрів кінофільмів, перетворились на жорстоку реальність, залишаючи слід у душі та психіці і дітей, і дорослих.
У часи війни всі сфери життя країни переживають значні зміни, і це стосується не лише військових, але й представників інших професій. Люди починають виконувати функції, які раніше не були частиною їхньої повсякденної роботи. Вони навчаються бути відповідальними не лише за своє особисте благополуччя, але й за долю інших. Цей період вимагає не лише професійної компетентності, але й глибокої емпатії та готовності допомагати тим, хто потребує її найбільше.
Час війни надав професії педагога нового масштабу. В умовах навколишнього хаосу, він став більше, ніж просто представник своєї професії - він є мудрим вчителем життя, надійною опорою для учнів, батьків та колег. Його душа несе тягар переживань, страхів, вимагаючи не лише професійної вправності і особливої чутливості, але й внутрішньої міцності та стійкості.
У цьому контексті, педагог сам переживає величезний стрес, стає вразливим перед емоційною та психічною нестабільністю, яка оточує його кожного дня, потребує підтримки і психологічної допомоги.
Постановка завдання. Інтеграція сучасних цифрових інструментів у практику арттерапії для забезпечення психологічного супроводу професійного зростання педагогічних працівників, поліпшення їхньої психічної стійкості, розуміння власних емоцій та розвитку особистісних ресурсів.
Виклад основного матеріалу.
У воєнний час педагогічні працівники зіткнулися з викликами та труднощами, які суттєво впливають на їхній емоційний та психологічний стан. Вони потребують підтримки та ресурсів для того, щоб ефективно впоратися з цими викликами. Ось лише деякі аспекти:
- страх за власну безпеку та безпеку учнів;
- подолання стресу учнів;
- пошук методів надання підтримки;
- співпраця з дітьми, які пережили втрати;
- емоційне виснаження та перевантаження;
- турбота про власні родини.
Турбуючись про інших, вчителі забувають про себе. Проте, навіть в умовах складного воєнного часу, педагог виступає в ролі не лише вчителя, але й учня, який постійно знаходиться в процесі саморозвитку та самоосвіти. Він повинен віддавати свої знання, але водночас залишатися відкритим для власного росту. Постійний пошук нових методів навчання в таких умовах, вимагає від педагогів неймовірної сили волі та готовності до вдосконалення.
Для підтримки педагогів у їхньому професійному розвитку, збереження мотивації, особливо у важкі часи війни та широкої практики упровадження дистанційного навчання, інструменти «цифрової» арттерапії стають надзвичайно корисними [1, с.199]. Ці технології не лише не допускають зайвого навантаження, а й дозволяють знайти способи вираження та розслаблення у віртуальному середовищі, особливо тоді, коли тілесний контакт та вправи прикладного характеру неможливі [2, с.22]. Саме вони створюють можливість відпочивати й розслаблятися, не залишаючи дому або робочого місця, тим самим зменшуючи стрес та допомагаючи зберегти емоційну стабільність.
Вправа 1. Вибух емоцій
Задіяний інструмент*: Weavesilk – це чисте поле веб-сторінки, більше схоже на відкритий космос, яке дозволяє одному або команді користувачів створювати вражаючі графічні композиції в онлайн режимі. Використовуючи різні кольори та лінії можна створювати абстрактні малюнки та художні твори. Цей застосунок може бути дуже ефективним способом розслаблення, зниження стресу та покращення емоційного стану через мистецтво:
- творче вираження своїх почуттів, виливу негативних емоцій, навіть неприємних - гніву, страху чи турботи;
- етапи створення власної художньої картини можуть відображати етапи розгляду та розв'язання емоційних питань;
 - робота з травматичними враженнями, через відображення їх у художній формі;
- групові сесії можуть сприяти спільному вираженню емоцій та підтримці один одного.
* Інструмент Weavesilk досить простий та інтуїтивно зрозумілий. Він має мобільний додаток, і його можна завантажити на мобільні пристрої.
Мета: зменшення напруги і стресу, поліпшення емоційного стану та підвищення креативності.
Час виконання: 10-15 хв.
Алгоритм дій:
1.          Закрийте очі та уявіть, що ви знаходитесь у безпечному місці, де відчуваєте себе захищено і спокійно.
2.          Розплющіть очі та відкрийте застосунок на своєму пристрої.
3.          Створіть малюнок на екрані, використовуючи всі доступні інструменти та кольори.
4.          Не обмежуйте себе. Відчуйте свої емоції та вільно виражайте їх через малювання. Нехай це буде відображенням ваших страхів, надій, невпевненості чи сподівань.
5.          Групова сесія: Після закінчення малюнка, учасники діляться короткими розповідями, про враження від власного шедевру, обмінюються своїми емоціями та думками.
6.          Закінчіть вправу короткими афірмаціями чи позитивними думками.
Результат: вправа допоможе відчути емоційне полегшення та розслаблення, надати вираз внутрішнім почуттям та сприяти кращому розумінню своїх емоційних реакцій на стресові ситуації, особливо в умовах воєнного часу.
Вправа 2. Оазис спокою
Задіяний інструмент*: Noisli - це середовище створення приємної аудіо атмосфери для роботи, навчання або відпочинку в режимі реального часу. Користувачі можуть обирати із запропонованої бібліотеки звуки на свій смак (дощу, лісу, водоспаду, потяга та навіть шум кав’ярні, вентилятора та ін.), комбінувати їх, налаштовувати гучність - створювати звуковий антураж з урахуванням індивідуальних потреб та запитів.
Цей застосунок може бути ефективною стратегією для зняття стресу, покращення концентрації, поліпшення відпочинку:
- створення спокійного та релаксуючого звукового оточення;
- поліпшення концентрації та підвищення продуктивності роботи;
- сприяння релаксації та медитації;
- атмосфери для відкритої розмови;
- покращення якості сну;
- створення звукових фонів для творчої роботи.
* Інструмент Noisli має інтуїтивний та зручний інтерфейс. Доступний для завантаження на мобільні пристрої у відповідних магазинах додатків.
Мета: зменшення стресу, поліпшення емоційного стану та підвищення внутрішнього спокою через використання релаксуючого звукового оточення.
Час виконання: 15-20 хв.
Алгоритм дій:
1. Знайдіть тихе та затишне місце, де вас не будуть турбувати.
2. Відкрийте застосунок на своєму пристрої та виберіть для себе релаксуючі звуки (дощу, лісу, прибою, пташок абощо). Налаштуйте гучність на рівень, який приємний для слуху.
3.Уявіть себе у місці, де відчуваєте себе захищено і спокійно.
4. Відчуйте, як кожен звук, який ви чуєте, приносить внутрішній спокій та легкість.
5.   Дозвольте своїм думкам та емоціям спливати, як вода в річці.
6. Уявіть, що кожен ваш вдих приносить спокій, а кожен видих виводить стрес та негатив.
7. Після завершення спробуйте зберегти цей врівноважений стан та повернутися до щоденних справ з новою енергією та спокоєм.
Результат: вправа покращує рівень концентрації та спокою, сприяє зосередженню та якості робочої продуктивності.
Вправа 3. Телепортація релаксу
Задіяний інструмент*: Secret Door - веб-сайт, який дозволяє «відкривати» віртуальні двері і потрапляти до різних місць у світі. Це такий собі аналог тієї самої шафи, з казкового світу Нарнії, через яку можна подорожувати. Вибираючи випадковим чином наступну точку переміщення, двері можуть закинути куди завгодно: хоч в зруйноване місто, хоч на Антарктичну станцію і ніколи не знаєш, в який світ відчиняться двері наступного разу.
Цей застосунок може бути корисним для натхнення, розслаблення, зміни атмосфери, кращої продуктивності та зосередженості:
- відчуття тимчасового відпочинку від реальності;
- сприятливий контраст із навколишньою атмосферою;
- нові ідеї та натхнення для роботи;
- відмежування своїх думок від реальних проблем;
- зосередження на віртуальній присутності та відновлення психологічного балансу.
* Інструмент Secret Door має інтуїтивний та зручний інтерфейс. На жаль, не має офіційного додатка і не доступний для завантаження на мобільні пристрої. Можливе використання лише веб-версії.
Мета: зменшення стресу, поліпшення психоемоційного стану, підвищення рівня спокою через релаксуючий віртуальний досвід.
Час виконання: 20-25 хв.
Алгоритм дій:
1.  Виконайте коротку дихальну вправу для розслаблення.
2.  Уявіть себе в спокійному місці, де почуваєтесь безпечно та захищено.
3.    Відкрийте застосунок на своєму пристрої.
4.   Оберіть віртуальні двері та відкрийте їх.
5.    Відчуйте атмосферу місця, у яке потрапили.
6.    Сфокусуйтесь на відчуттях, які викликає локація.
7.   Уявіть запахи та звуки цього віртуального місця.
8.  Дихайте глибоко та рівномірно, відчуваючи, як кожен вдих приносить спокій, а кожен видих виводить напругу та стрес.
9. За бажанням, оберіть другі двері та подорожуйте іншим світом.
10.  Повільно поверніться назад у реальний світ.
11. Групова сесія: Після закінчення учасники обговорюють свої враження та відчуття від релаксації.
Результат: вправа надає відчуття спокою, розслаблення, відновлення емоційного балансу.
Висновки. Використання цифрових інструментів в арттерапії представляє новий підхід, викликаний стрімким ростом та цілковитим пануванням технологічного прогресу у всіх сферах нашого життя. Вони стають доступними і корисними для кожного учасника освітнього процесу, створюючи сприятливі умови для особистісного та професійного росту. Є важливим елементом у формуванні позитивного емоційного фону, навіть у важкі воєнні часи, надають можливість не лише розслабитися і зняти стрес, але й створюють простір для творчості та самовираження.
З огляду на роль педагога у тяжких реаліях сьогодення, ці інструменти стають для них помічниками, допомагаючи зберігати психічний баланс, дозволяють відсторонитися від повсякденних турбот, сприяють підвищенню емоційної стійкості та саморегулювання.
Загалом, використання цифрових інструментів в арттерапії є важливою складовою стратегії психологічної підтримки педагогів, психологічного супроводу їх професійного зростання, особливо в період нестабільного воєнного часу.
 
Список використаних джерел
1. Генсерук Г., Бойко М. Роль цифрових технологій у підвищення якості освіти. Сучасні цифрові технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи. Матеріали ІX Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. 2022. 234 с. URL: http://surl.li/meekl (дата звернення: 08.10.2023).
2. Петренко О. Професійний розвиток викладачів закладів професійної освіти в умовах воєнного стану: методичний аспект. Методичний вісник професійно-технічної освіти Чернівеччини. 2022. Вип.2 URL: http://surl.li/meegf (дата звернення: 08.10.2023).

Коментарі

  1. Цікавий матеріал. Дійсно ми педагоги завжди зайняті турботою про оточуючих, а про себе забуваємо. Розслаблюючі вправи допоможуть і відпочити і налаштуватись на роботу.

    ВідповістиВидалити
  2. Цікаві вправи для настрою і на роботу і на навчання. Можна використовувати також на уроці для дітей. Візьму собі на замітку.

    ВідповістиВидалити
  3. Вправи дійсно цікаві, корисні. Вони можуть швидко заспокоїти в стресовій ситуації та головно знаходяться завжди під рукою, тобто в телефоні. Часто педагоги запитують, а яку вправу можна застосувати швидко і дієво. Буду рекомендувати Ваші вправи. Дякую!!!

    ВідповістиВидалити
  4. Згодна з колегами вправи цікаві. Для мене особисто важлива звукова атмосфера. Вже створила для себе релаксуючу музику - свій улюблений плескіт води, легкого вітерця ще додала пташок... Вийшло дуже заспокійливо та індивідуально. Дякую та додаю до своєї скарбнички Ваші вправи!

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Арттерапевтична вправа «Ресурсні каракулі»

Казкотерапія як технологія корекції порушень мовлення у дітей