Казкотерапія як сильний психотерапевтичний інструмент
Заболотня Ольга, методист обласного навчально-методичного центру психологічної служби системи освіти КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»
Казкотерапія як сильний психотерапевтичний
інструмент
Актуальність. Казкотерапія означає «лікування
казкою». Насправді – це і лікування, і виховання, і навчання, і консультування,
і корекція поведінки, і ще багато психологічних та педагогічних практик. Дійсно, казку
використовують і лікарі, і психологи, і педагоги, і бізнес-тренери. Й кожен
фахівець знаходить в казці той ресурс, який допомагає йому вирішувати його
професійні завдання. «Вчасно розказана казка для дитини означає стільки ж,
скільки психологічна консультація для дорослого [4].
Заболотня Ольга, методист обласного навчально-методичного центру психологічної служби системи освіти КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»
Казкотерапія як сильний психотерапевтичний
інструмент
Актуальність. Казкотерапія означає «лікування
казкою». Насправді – це і лікування, і виховання, і навчання, і консультування,
і корекція поведінки, і ще багато психологічних та педагогічних практик. Дійсно, казку
використовують і лікарі, і психологи, і педагоги, і бізнес-тренери. Й кожен
фахівець знаходить в казці той ресурс, який допомагає йому вирішувати його
професійні завдання. «Вчасно розказана казка для дитини означає стільки ж,
скільки психологічна консультація для дорослого [4].
У сучасному світі кожна дитина зазнає багатьох
несприятливих факторів, які можуть призвести до посилення тривоги та страху.
Сутність казкотерапії полягає у створенні особливого ментального простору, в
якому фантазії дитини стають подібними до дійсності та сприяють подоланню її
тривоги, страхів і комплексів. Казкотерапія знижує в дітей рівень тривожності,
допомагає долати різноманітні страхи, уможливлює адаптацію до колективу. Застосування
казок у психокорекційній роботі допомагає розвивати пізнавальну сферу дитини,
допомагає виховувати моральні почуття, емпатію, впливають на уявлення
особистості про себе, підвищує самооцінку та впевненість у собі [1].
Світ
казок завжди приваблює як дітей, так і дорослих. Коли відбуваються бентежуючі
події, постає складний вибір чи потреба у прийнятті важливого рішення, довірячись
підсвідомому, ми часто звертаємось до вигаданих історій, де головний герой та
ключові завдання, які він вирішує, є повністю чи частково є відображенням нашої
ситуації [3].
Світ казок завжди приваблює як дітей, так і дорослих. Коли відбуваються бентежуючі події, постає складний вибір чи потреба у прийнятті важливого рішення, довірячись підсвідомому, ми часто звертаємось до вигаданих історій, де головний герой та ключові завдання, які він вирішує, є повністю чи частково є відображенням нашої ситуації [3].
У
психолого-педагогічній практиці можна використовувати народні, авторські і
спеціально складені для психотерапії казки. Будь-який з підходів має і свої
переваги, і свої недоліки. Якщо казки створюються спеціально для казкотерапії,
то більшості цих труднощів можна уникнути. Казки складаються з проблем, характерних для того контингенту,
з яким працює психолог, іноді казка пишеться для
конкретного клієнта. Казки, що створюються для психологічної роботи, містять
«зачіпки», що спеціально закладаються, для клієнта [2]. Вважається, що застосування арт-методів, зокрема, казкотерапії,
може допомогти дитині полегшити процес розуміння та усвідомлення своїх
емоційних реакцій, дати соціально прийнятний вихід емоціям гніву, страждання,
страху та іншим негативним почуттям, надати матеріал для інтерпретацій і
діагностичних висновків [2]. Сучасна
казкотерапія має «три обличчя»: діагностичне
(арсенал проективних методик дослідження людини); психологічного впливу;
профілактичне. Казкотерапія – це використання казки як архетипічної
метафори з метою: - психодіагностики (проведення проективної діагностики,
описати цілісну картину особистості, її проблемні і ресурсні елементи); - психокорекції (розвиток креативності особистості як
розширення спектру альтернативних рішень); - психотерапії та психологічного консультування (отримав
зцілення за допомогою казки) [4]. Казки для казкотерапії можуть використовуватися різні: ü Народні та авторські казки. ü Дидактичні казки, які виконують
функцію навчання.ü Психокорекційні казки, які
пишуться спеціально для вирішення конкретного завдання. ü Психотерапевтичні казки – ті, які допомагають впоратися з психологічним
тиском, створити відчуття захищеності. ü Медитативні казки, які також
пишуться спеціально і працюють як вправи для зняття стресу, підтримки і
поповнення емоційного ресурсу особистості. Основою
методу, звичайно, є народні та авторські казки. Вони являють собою джерело
мудрості і містять всі основні функції казкотерапії: навчальну, корекційну,
медитативну. У них присутні різні образи героїв, конфлікт між ними, подолання
життєвих труднощів, воля для досягнення поставленого завдання [3]. Казкотерапія є найбільш інтегральним методом арт-терапії, природно
включаючи практично всі інші напрямки – малюнок і живопис, роботу з маскою і
гримом, драматизацію, музико-, бібліо-, лялько-, танцювально-рухову терапію
тощо [2]. Рекомендації щодо застосування казки:ü Для дітей дитсадівського віку підбирають казки, де персонажами виступають
тварини.ü Молодші дошкільнята зіставляють себе з домашніми вихованцями, наслідують
їх. Діти, які недооцінюють себе як особистість, з великим інтересом будуть
слухати розповіді про чарівних перетвореннях ü Замість читання можна дивитися
мультфільми, створені за літературними творами. ü Чарівні казки допомагають набути
впевненості, що в житті можуть відбуватися чудеса. Такий жанр підходить дітям
6-7 років. Страшні розповіді. Виховують стресостійкість, бажання впоратися з
проблемою. Тут важливий контраст, виразне читання.ü Якщо використовуються народні
казки, то закінчення зазвичай змінюють на більш веселе, щоб діти від душі
посміялися [4]. Опис техніки «Терапевтична
казка». 1.
Вибір героя близького дитині за статтю, віком, характером. 2.
Описати життя героя у казковій формі, знайти схожість. 3.
Увести героя в проблемну ситуацію, схожу на ту що переживає дитина. Наприклад
(«Дід і баба відвели курочку Рябу до дитсадка…» «Колобок захотів навчитися
читати, але у нього нічого не виходило» та ін.) 4.
Знайти разом із героєм казки шляхи подолання проблеми, показати ситуацію з
різних боків. 5. Проговорювати висновок, залучаючи дитину. Щоб ми не
робили, які б новітні чи давно забуті технології, форми, методи та прийоми не
використовували, головним і найважливішим завданням є і залишається
забезпечити, створити й підтримати дитину, допомогти почуватися щасливою, безтурботною,
справжньою дитиною. Список використаних джерел 1. Жук Н. Казкотерапія як спосіб формування
«Я» молодшого школяра / Н.Жук // Рідна школа. – 2006. – № 6. – С. 51–53. 2. Деркач О. О. Педагогіка творчості :
Арт-терапія та казкотерапія на допомогу вчителю, вихователю, практичному
психологу / О.О.Деркач. – Вінниця : ВДПУ, 2009. – 88 с. 3. Зборовська
Н. Казки як психотерапія для дорослих і дітей / Н. Зборовська // Українська
мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2008. –
№ 9. – С. 71–80. 4. Казкотерапія
в психологічному консультуванні дітей та дорослих : навч. посіб. для студ. вищ.
навч. закл. ІІІ–ІV рівнів акредитації / Людмила Іванівна Магдисюк, Раїса
Петрівна Федоренко, Марія Іванівна Замелюк. – Луцьк : Вежа-Друк, 2019. – 152 с.
У
психолого-педагогічній практиці можна використовувати народні, авторські і
спеціально складені для психотерапії казки. Будь-який з підходів має і свої
переваги, і свої недоліки. Якщо казки створюються спеціально для казкотерапії,
то більшості цих труднощів можна уникнути. Казки складаються з проблем, характерних для того контингенту,
з яким працює психолог, іноді казка пишеться для
конкретного клієнта. Казки, що створюються для психологічної роботи, містять
«зачіпки», що спеціально закладаються, для клієнта [2].
Вважається, що застосування арт-методів, зокрема, казкотерапії,
може допомогти дитині полегшити процес розуміння та усвідомлення своїх
емоційних реакцій, дати соціально прийнятний вихід емоціям гніву, страждання,
страху та іншим негативним почуттям, надати матеріал для інтерпретацій і
діагностичних висновків [2].
Сучасна
казкотерапія має «три обличчя»: діагностичне
(арсенал проективних методик дослідження людини); психологічного впливу;
профілактичне.
Казкотерапія – це використання казки як архетипічної
метафори з метою:
- психодіагностики (проведення проективної діагностики,
описати цілісну картину особистості, її проблемні і ресурсні елементи);
- психокорекції (розвиток креативності особистості як
розширення спектру альтернативних рішень);
- психотерапії та психологічного консультування (отримав
зцілення за допомогою казки) [4].
Казки для казкотерапії можуть використовуватися різні:
ü Народні та авторські казки.
ü Дидактичні казки, які виконують
функцію навчання.
ü Психокорекційні казки, які
пишуться спеціально для вирішення конкретного завдання.
ü Психотерапевтичні казки – ті, які допомагають впоратися з психологічним
тиском, створити відчуття захищеності.
ü Медитативні казки, які також
пишуться спеціально і працюють як вправи для зняття стресу, підтримки і
поповнення емоційного ресурсу особистості.
Основою
методу, звичайно, є народні та авторські казки. Вони являють собою джерело
мудрості і містять всі основні функції казкотерапії: навчальну, корекційну,
медитативну. У них присутні різні образи героїв, конфлікт між ними, подолання
життєвих труднощів, воля для досягнення поставленого завдання [3].
Казкотерапія є найбільш інтегральним методом арт-терапії, природно
включаючи практично всі інші напрямки – малюнок і живопис, роботу з маскою і
гримом, драматизацію, музико-, бібліо-, лялько-, танцювально-рухову терапію
тощо [2].
Рекомендації щодо застосування казки:
ü Для дітей дитсадівського віку підбирають казки, де персонажами виступають
тварини.
ü Молодші дошкільнята зіставляють себе з домашніми вихованцями, наслідують
їх. Діти, які недооцінюють себе як особистість, з великим інтересом будуть
слухати розповіді про чарівних перетвореннях
ü Замість читання можна дивитися
мультфільми, створені за літературними творами.
ü Чарівні казки допомагають набути
впевненості, що в житті можуть відбуватися чудеса. Такий жанр підходить дітям
6-7 років. Страшні розповіді. Виховують стресостійкість, бажання впоратися з
проблемою. Тут важливий контраст, виразне читання.
ü Якщо використовуються народні
казки, то закінчення зазвичай змінюють на більш веселе, щоб діти від душі
посміялися [4].
Опис техніки «Терапевтична
казка».
1.
Вибір героя близького дитині за статтю, віком, характером.
2.
Описати життя героя у казковій формі, знайти схожість.
3.
Увести героя в проблемну ситуацію, схожу на ту що переживає дитина. Наприклад
(«Дід і баба відвели курочку Рябу до дитсадка…» «Колобок захотів навчитися
читати, але у нього нічого не виходило» та ін.)
4.
Знайти разом із героєм казки шляхи подолання проблеми, показати ситуацію з
різних боків.
5. Проговорювати висновок, залучаючи дитину. Щоб ми не
робили, які б новітні чи давно забуті технології, форми, методи та прийоми не
використовували, головним і найважливішим завданням є і залишається
забезпечити, створити й підтримати дитину, допомогти почуватися щасливою, безтурботною,
справжньою дитиною.
Список використаних джерел
1. Жук Н. Казкотерапія як спосіб формування
«Я» молодшого школяра / Н.Жук // Рідна школа. – 2006. – № 6. – С. 51–53.
2. Деркач О. О. Педагогіка творчості :
Арт-терапія та казкотерапія на допомогу вчителю, вихователю, практичному
психологу / О.О.Деркач. – Вінниця : ВДПУ, 2009. – 88 с.
3. Зборовська
Н. Казки як психотерапія для дорослих і дітей / Н. Зборовська // Українська
мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2008. –
№ 9. – С. 71–80.
4. Казкотерапія
в психологічному консультуванні дітей та дорослих : навч. посіб. для студ. вищ.
навч. закл. ІІІ–ІV рівнів акредитації / Людмила Іванівна Магдисюк, Раїса
Петрівна Федоренко, Марія Іванівна Замелюк. – Луцьк : Вежа-Друк, 2019. – 152 с.
Щоб ми не робили, які б новітні чи давно забуті технології, форми, методи та прийоми не використовували, головним і найважливішим завданням є і залишається забезпечити, створити й підтримати дитину, допомогти почуватися щасливою, безтурботною, справжньою дитиною. .
ВідповістиВидалитиРозділяю Вашу любов до методу казкотерапії. Дякую за дуже гарну презентацію яку я собі скачала для роботи. Творчих успіхів Вам!
ВідповістиВидалитиПовністю погоджуюсь з коментарями колег. Головне наше завдання підтримати дитину,особливо у даний час. І саме казкотерапія є цією ефективною технікою. Автору дякую за доступність матеріалу.
ВідповістиВидалитиДякую за цікаву, захоплюючу презентацію. Казка дійсно впливає на дитину лікувальним методом!!!
ВідповістиВидалитиДЯКУЮ ЗА УЛЮБЛЕНУ ТЕМУ.
ВідповістиВидалити