Види терапевтичної творчості для дітей з особливими освітніми потребами

Данко Антонінанауковий співробітник відділу економіки та управління загальною середньою освітою Інституту педагогіки НАПН України, 
м. Київ  antoninadanko@gmail.com
 
Види терапевтичної творчості для дітей з особливими освітніми потребами
 
Актуальність. Образотворче мистецтво, таке як малювання та живопис, не тільки зміцнює дрібну моторику, але й навчає формам, контрастам, просторовим відносинам і навіть математичним поняттям так, як це не можуть зробити традиційні методи. Дітям з особливими потребами мистецтво допомагає багатьма способами, зокрема: розвиває дрібну моторику та навички вирішення побутових проблем; покращує навички спілкування та самовираження; підвищує самооцінку та мотивацію до успіху [1].
Апробованими напрямами використання терапевтичного потенціалу мистецтва в педагогічній підтримці дітей з особливими освітніми потребами є ізотерапія, кінезітерапія, музикотерапія, лялькотерапія, казкотерапія, пісочна терапія, бібліотерапія, кольоротерапія. Дослідження та розвиток практики арт-терапії в незалежній Україні охоплює наукові дослідження І. Дмитрієвої, У. Дутчак, І. Кузави, Л. Куненко, З. Ленів, І. Лисенкової, О. Наконечної, О. Філь та ін. У цих роботах розкриваються психокорекційні та психотерапевтичні можливості різних видів мистецтва в гармонізації розвитку різних категорій дітей, у тому числі з функціональними обмеженнями.
Потрібно вказати, що результати численних досліджень щодо використання технік арт-терапії в корекційно-розвивальній роботі з різними категоріями дітей з обмеженими можливостями довели, що вони можуть використовуватися не тільки психотерапевтами під час спеціальних занять, а й в інтеграційній діяльності корекційними педагогами, практичними психологами, логопедами, музичними педагогами [2, с. 141].
Хоча для практики арт-терапії потрібен арт-терапевт, будь-який клінічно ліцензований терапевт може використовувати мистецтво в терапії та досягати розуміння та зворотного зв’язку від дітей-клієнтів. Творче вираження є реляційним, тому важливо, щоб у клієнтів був встановлений терапевтичний зв’язок зі своїм клієнтом. Ключові техніки терапевтичного мистецтва включають використання відкритих малюнків і мистецьку діяльність під керівництвом терапевта [3]. Нижче наведено п’ять видів терапевтичної творчості для дітей з особливими освітніми потребами.
Дерево вдячності. Ця діяльність допомагає дітям зосередитися на сильних сторонах. Готове дерево подяки виглядає як традиційний стовбур дерева з гілками. Дитина пише те, за що вона вдячна на кожному листочку свого дерева і закінчує малюнок, додаючи йому кольору.
Ключові прийоми:
Роздрукуйте дерево і залиште шаблони. Це дає дитині змогу впевнено створювати своє дерево та листя (за бажанням).
Сформуйте цей проект, перерахувавши речі, за які дитина вдячна, перш ніж дитина почне малювати/створювати своє дерево. Це дозволяє безперервно створювати листя дерев.
Якщо дитина любить вирізати та склеювати, вона може зробити листочки окремо та наклеїти їх на дерево.
Подвійний автопортрет. Це терапевтичне мистецьке заняття є творчим способом розвитку самосвідомості та самооцінки у дітей. Діти створюють шаблон обличчя, розділений вертикально посередині. З одного боку обличчя, дитина виконує зовнішні характеристики, а з іншого – внутрішні емоції, приховані переживання та особисті надії. Ця діяльність корисна для дітей, оскільки вона вимагає від них дослідження та назви власних проблем, сильних сторін та цілей, а також аналізу зовнішньої поведінки.
Ключові прийоми
Роздрукуйте шаблони обличчя або допоможіть клієнту зробити його (за бажанням).
Забезпечте відстеження очей, носа та рота (необов’язково).
Продумайте мозковий штурм і знайдіть символи або слова, які потрібно вставити в обидві частини малюнку обличчя.
Сформулюйте діяльність, перерахувавши характеристики «внутрішнього Я», а також характеристики «зовнішнього Я».
Грозова хмара. Діти використовують різні художні матеріали для створення грозової хмари.
Запитання процесу можуть включати: Які негативні думки/повідомлення є у вашій грозовій хмарі? Що сумного/страшного нависло над вашим життям? Які турботи є у вашій грозовій хмарі?
Діти використовують колір, щоб представити відповіді на ці запитання та розфарбувати свої хмари. Далі вони мають використати п’ять крапель дощу, щоб конкретно відобразити те, що знаходиться всередині їхньої грозової хмари. Наприклад, краплі дощу можуть говорити про розлучення батьків, смерть близької людини або проблеми в дружбі. Зауважте, що це втручання може викликати сильні емоції.
Ключові прийоми
Майте список кольорів або олівців та допоможіть дитині вирішити, які кольори використати, щоб відобразити свої емоції та переживання.
Дитина може віддати перевагу вирізанню отворів в краплях дощу та хмарі або мати бажання прикріпити краплі дощу та хмару нитками. Також краплі дощу можна приклеїти під хмару.
Заздалегідь складіть список факторів стресу.
Навички подолання та сонце. Клієнт створює сонце, наповнене позитивними емоціями, і додає зірочки, щоб символізувати сильні сторони, навички подолання або підтримку. Діти обирають колір або кольори, щоб заповнити своє сонечко, і заповнюють зірки іменами людей підтримки та певними навичками справлятися з труднощами.
Запитання процесу можуть включати: Коли ти почуваєшся найкраще? Що змушує тебе відчувати себе в безпеці/спокої? Хто тебе любить і підтримує? Що ти робиш, щоб почуватися краще?
Ключові прийоми
Надайте шаблони сонця та зірок, якщо дитина відчуває себе занадто наляканою, щоб створити власні сонце та зірки (необов’язково).
Підготуйте список навичок подолання. Змоделюйте та практикуйте вибрані навички подолання. Використовуйте нитки, щоб з’єднати зірки з сонцем.
Хороший друг проти поганого друга. Ця діяльність спрямована на дітей, які працюють над соціальними навичками та стосунками з однолітками. Це полегшує дослідження хорошої дружби проти нездорової. У великому серці діти використовують слова та символи, щоб показати, що робить хороший друг. На великому сумному обличчі діти використовують символи або слова, щоб перерахувати характеристики нездорових стосунків.
Ключові прийоми:
Використовуйте одну сторінку для серця, а іншу для сумного обличчя.
Надайте перелік нездорових і здорових рис стосунків (використовуйте мову, що відповідає віку дитини).
Нехай старші діти проаналізують стосунки в їхньому житті.
Нехай молодші діти вкажуть, що саме є найважливішим у їхніх дружніх стосунках [3].
Отже, вищезазначені види терапевтичного мистецтва сприяють отриманню позитивного терапевтичного досвіду та збагачують процес лікування. Лікування дітей вимагає творчості, а мистецтво є засобом терапії, на який діти зазвичай добре реагують і отримують задоволення.
 
Список використаних джерел
1.    Cruse C. The Benefits of Art for Students with Special Needs. Jan 17, 2017. Last Modified: Oct 19, 2022. URL: https://blog.schoolspecialty.com/benefits-art-students-special-needs/
2.    Kuzenko P., Kuzenko O., Matsuk L. Use of arttherapy techniques in pedagogical accompaniment of children with special education needs. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Vol. 8, №. 1 (2021), 141-147
3.    Waller D. Art Therapy for Children: How It Leads to Change. Clinical Child Psychology and Psychiatry.
2006;11(2):271-282.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ

Коментарі

  1. Мистецтво завжди було засобом терапії, на який діти та дорослі зазвичай добре реагують і отримують задоволення.Дякую.

    ВідповістиВидалити
  2. Акцентування на отриманні позитивного досвіду є тим, що надихає та ресурсує! Одразу п"ять цікавих вправ в скарбничку! Вже хочеться впровадити на практиці! Дякую!

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую за дуже актуальні вправи для дітей з особливими освітніми потребами такого матеріалу наразі необхідно мати для роботи у своїх скарбничках побільше.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за високу оцінку, надіюсь справді буде корисно та цікаво дітям

      Видалити
  4. Доступні,цікаві, і для мене, нові вправи у роботі з дітьми. Дякую за поповнення "скарбнички" у роботі. Обов'язково буду використовувати.

    ВідповістиВидалити
  5. Працюю не так давно з дітьми з ООП. Візьму в роботу. Дякую за досвід.

    ВідповістиВидалити
  6. Дякую, дуже цікавий і корисний матеріал.

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Арттерапевтична вправа «Ресурсні каракулі»

АРТТЕРАПІЯ В ЦИФРОВОМУ СВІТІ: ЕМОЦІЙНА СТІЙКІСТЬ ТА ТВОРЧИЙ РОЗВИТОК

Вправа «Квітка добробуту», адаптація J. Williamson, M. Robinson