ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ МАНДАЛОТЕРАПІЇ ДЛЯ ПОКРАЩЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО СТАНУ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ. ТЕХНІКА «ФАНТАЗІЯ НАСТРОЮ»

 

  Полевчук Інна Дмитрівна  практичний психолог Комунального закладу "Ліцей № 2 Долинської міської ради"                                                 

ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ МАНДАЛОТЕРАПІЇ ДЛЯ ПОКРАЩЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО СТАНУ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ. ТЕХНІКА «ФАНТАЗІЯ НАСТРОЮ»


               У статті розкриті особливості використання арт-терапевтичної техніки «Фантазія настрою» в основі якої лежить використання пластичного матеріалу, звертається увага на створення свого власного настрою. Методика також сприяє розвитку  моторики рук, концентрації уваги, вчить бачити прекрасне та покращує емоційний стан в цілому, а також звертається увага на психологічну характеристику кольорів та передача ними внутрішнього стану  дітей.  Описано структуру заняття з дітьми із застосуванням нетрадиційної техніки терапії – створення мандали з пластиліну.
          Ключові слова: арт-терапія , почуття, діти з особливими освітніми потребами, пластилін.
The article reveals the features of using the art-therapy technique «Mood fantasy», which is based on the use of plastic material, and focuses on creating one’s own mood. The technique also promotes the development of hand motility, and concentration of attention, and learning to see the beautiful and improves the emotional state in general, as well as attention is paid to the psychological characteristics of colors and their transmission of the inner state of children. The structure of classes with children using a non-traditional technique of therapy – creating a mandala from plasticine is described.
          Key words: art therapy, feelings, children with special educational needs, plasticine.
 
Постановка проблеми.
Важлива проблема нашого сьогодення це допомога дітям, які мають особливі освітні потреби. Через їх емоційність і чутливість їх часто не приймає і не розуміє освітнє середовище. Саме тому вони часто зустрічаються з важкими ситуаціями, потерпають від образ, насмішок, і не завжди успішно долають їх. Тому, почувають себе пригнічено, стривожено, зазвичай мають занижену самооцінку. Важливо допомогти кожній особистості встояти перед несприятливими впливами соціального середовища. Вправно допомагає покращити емоційний стан дітей, медитативна методика на прикладі мандали, яку потрібно створити з пластиліну, приділяючи велику увагу кольоровій гамі. Мандала являє собою коло в яке можна помістити свій духовний світ, а навколо мандали буде знаходитись всесвіт.
Геніальний Карл  Густав Юнг був одним з перших європейських вчених, хто дуже серйозно вивчав мандали. Він прийшов до висновку, що метод мандали – це шлях до нашого центру до відкриття нашої індивідуальності.[3]
Мандалу можна зустріти скрізь, сонце має форму мандали, також можна зустріти рослин, наприклад соняшник який нагадує мандалу.
Мандала це малюнок в колі, який дуже точно передає стан дитини, знімає психічне напруження і навіть лікує.
Вона допомагає не лише, як метод глибинної діагностики і інтеграції, а ще й має якісний терапевтичним впливом на особистість дитини, підлітка та дорослих. Мандало-терапія має лікувальний вплив через самостійне створення мандали і заповнення у довільному спосібі намальованого кола. Кожна мандала є процесом розвитку та психічних змін у внутрішній реальності особистості. [1, с.39]
Метою даної методики є визначення внутрішнього стану дітей з особливими освітніми потребами та подолання пригніченості, тривожності, незадоволеність собою. Покращення самооцінки, дати можливість відчути себе особливим, не повторним.
Обґрунтування методики. Мандала, створена власноруч з пластиліну допомагає у роботі з проблемами підвищення концентрації і внутрішньої рівноваги, розвивати моторику рук, творче мислення, уяву.
Арт-терапевтичну техніку  «Фантазія настрою» можна застосовувати віком від 5 років так і для дорослих.
Етапи проведення:
1.    Підготовчий (підготувати матеріали - картон, циркуль або тарілка, пластилін, стеки для пластиліну, сірники, ножиці)
2.    Релаксація та тренувальні кінезіологічні  вправи для мозку.
3.    Створення з пластиліну в колі мандали картину настрою:
- Пригадайте важливі елементи, які вас запам’яталися та спробуйте зліпити з пластиліну будь який елемент з яким ви себе поєднуєте, зверніть увагу на кольорову гаму, яка є дуже важливою. (наприклад людина, сонце, море, гори, парасолька) та помістити в центр кола.
- Переходячи до наступного кола подумки згадайте свій настрій (можливо вас хтось образив, не зрозумів, не захистив) оберіть кольори важливі для вас і зобразіть із пластиліну маленьку картинку свого настрою у вигляді дощу, хмаринок, дерев, смайлика, геометричних фігур, тварин, рослин. І залиште у колі всі свої тривоги, страхи, хвилювання, злість, ненависть назавжди.
-Спробуємо пофантазуємо, яким символом  ви можете зліпити свій щасливий настрій. Це може бути для вас, будь яка цінна річ, наприклад: квітка, прикраса, фігура, серце, планета, нескінченність, скринька, мішечок. 
-Дуже важливо, щоб хороший настрій тримався довго, а для цього варто зліпити з пластиліну важливий  символ – талісман, який буде оберігати, давати силу боротися з  негативними емоціями. Обравши надійне місце в колі та помістивши свій талісман, ви завжди у тяжкі моменти вашого життя можете звернутися до нього.
-Завершуючи створення пластилінової мандали в останньому колі зобразіть, як зміниться ваше життя, ваша реальність коли ви всі свої негаразди залишите ось тут. По закінченні створення мандали важливо розповісти про свої емоції та почуття.
4. Фантазування казки, історії.
5. Рефлексія створених мандал:
- Чи є в них щось спільне?
- Якщо «так», то, що саме?
- Що маже об'єднувати ці мандали?
Створену мандалу з кольорового пластиліну у можна використовувати в             діагностичній роботі.  Для розшифрування  кожен колір має певне трактування:
·        червоний – колір крові, колір виживання, любові і пристрасті;
·        чорний – колір темряви, смерті, відчаю, небезпеки;
·        жовтий – символізує добробут, радість, щастя;
·        помаранчевий – амбітність, емоційність, суперечки;
·        блакитний – символізує джерело життя, воду і небо;
·        синій – містика, таємниця, конфлікт, інтуїція, страх;
·        зелений – підтримка, розуміння, бажання допомогти;
·        салатовий – слабке енергетичне поле;
·        фіолетовий – емоційна залежність;
·        бузковий – переживання, хвилювання, самопочуття.[ 2]
Окрім кольору на дітей позитивно впливає і пластилін. Ліплення фігур, природи  з еластичної маси розвиває фантазію дитини. Дитина сама вигадує, що можна зліпити з пластиліну, і розвиває уяву. Разом з цим включаються в процес пам'ять, розвиток мовлення, логічне мислення та координація. Вирівнюється баланс психічного та емоційного стану дитини.
Висновок:
                    Спробувавши себе в незвичайній мандала-терапії дитина повертається в зону своїх емоцій, але вже в якійсь мірі збагаченої. Ця особливість мандала-терапії дає можливість дитині  духовно заповнити те, що бракує їй в неминуче обмеженою простором і часом життя, компенсувати за допомогою уяви задоволення безлічі потреб. Після створення мандали діти зазначали, що у них знизився рівень тривоги, стали спокійнішими, у них покращився настрій.
 Список використаних джерел
1. Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії Навчально-методичний посібник.  Львів, 2020. – 231с.
2. https://naurok.com.ua/mandala-yak-zasib-terapi-u-ditey-molodshogo-shkilnogo-viku-208569.html
3. Косик М.В. Мандала, як метод самопізнання. – Львів: ПП Сорока Т.Б., 2014. – 52с.

Коментарі

  1. Завжди захоплювалась мандало- терапією. Вважаю її актуальною в будь-який час. Дякую за детально описаний матеріал. Обов'язково візьму на замітку.

    ВідповістиВидалити
  2. Неодноразово створювала мандалу особисто і у своїй роботі, але з кольорового пластиліну - такого досвіду ще не мала. Обовязково цю техніку візьму до своєї професійної валізи.

    ВідповістиВидалити
  3. Цікаво! Дякую. Мандали розфарбовували, самі створювали, але з пластиліну - досить незвично і цікаво!

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Арттерапевтична вправа «Ресурсні каракулі»

АРТТЕРАПІЯ В ЦИФРОВОМУ СВІТІ: ЕМОЦІЙНА СТІЙКІСТЬ ТА ТВОРЧИЙ РОЗВИТОК

Вправа «Квітка добробуту», адаптація J. Williamson, M. Robinson