Методика «Автопортрет уподобань» у роботі з ресурсними станами

 

 

Кременецька Любов, психолог комунальної установи «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Запорізької міської ради м. Запоріжжя, Запорізька область

Методика «Автопортрет уподобань» у роботі з ресурсними станами

Актуальність. Соціально-політична ситуація, що склалася на теренах України, у зв’язку з широкомасштабним втручанням російського війська несе безпосередню загрозу життєдіяльності кожного громадянина, соціально-економічні негаразди, викликає почуття не впевненості в завтрашньому дні, спричиняє травматичний стрес, призводить до виникнення тривожних станів у дорослих і дітей. Відтак, у поєднанні із різноманітними заходами надання психологічної допомоги важливою стає підтримка, що заснована на засобах арттерапії, що полегшує комунікацію та стає передумовою зниження тривожності через встановлення психологічного контакту. Методики арттерапії своєю простотою у використанні з ненав’язливістю та екологічністю дозволяють досягати високих терапевтичних результатів [1]. При цьому, важливим є те, що людина також має власні ресурси для подолання труднощів, внутрішній потенціал, який допомагає їй протистояти складним життєвим обставинам та можливостям подолання емоційної травматизації. Вчені-психологи, які досліджували психологічний стрес та емоційну травматизацію, а також способи їх подолання, звертали увагу на використання власної ресурсності людини та звичних їй способів саморегуляції (А. Адлер, Б. Ананьєв, М. Войтович, А. Антоновський та ін.) Шон Мак-Ніфф, екс-президент Американської Арттерапевтичної асоціації, вважає, що ключ до розуміння зцілювальних можливостей мистецтва полягає у реалізації творчого потенціалу людини. Через творчість можливо відновлення власних ресурсів, упевненості, налагодження контактів із іншими, подолання психічних травм [2]. Отже, оскільки малюнок в психології є індивідуальною проекцією внутрішнього світу людини, її характеру й особистісних особливостей, включаючи внутрішній потенціал стійкості (резильєнтності) та протидії стресогенним впливам, то автопортрет уподобань – являє собою відображення ресурсів особистості, звичних способів саморегуляції та самопідтримки. Зображення клієнтом своїх вподобань дозволить йому не лише візуалізувати, систематизувати та актуалізувати індивідуальний неповторний набір особистісних інструментів подолання стресу, але і зміцнити механізми самовідновлення через усвідомлення резервів та потенційних ресурсів.

Опис арттерапевтичної методики. У  психологічному  сенсі  автопортрет виступає графічною проекцією «Я-концепцї», таким чином автор відтворює особистісне уявлення про себе самого. Таке зображення слід розглядати, як віддзеркалення уявлень автора про власну особистість, свій внутрішній світ, емоційний стан тощо. Подеколи в автопортреті художник розповідає про свої вподобання, наприклад, коли зображує себе в процесі гри на музичному інструменті, з улюбленими прикрасами, з домашніми тваринами та інше.
Пропонована техніка передбачає цілеспрямоване акцентування уваги клієнта, при створенні автопортрету, на зображенні різноманітних особистісних вподобань. Саме улюблена справа, оточення, вірування є найкращою опорою для людини в умовах невизначеності, що допомагає їй у подоланні стресу та пошуку внутрішньої стабільності. При цьому, враховуємо, що усі відтворені реципієнтом особистісні характеристики і вподобання є справедливими на конкретний часовий проміжок виконання автопортрету і в процесі розвитку особистості будуть зазнавати відповідних змін. Психолог пропонує респонденту зобразити особисті вподобання у різних сферах, активізуючи відчуття, дії, цінності, вірування, думки, уяву. Така робота дозволяє актуалізувати увагу на каналах подолання стресу у відповідності до моделі BASIC Ph [3]Таким чином, методика «Автопортрет уподобань» суттєво відрізняється від діагностичних методик, як от: «Автопортрет» (Р. Бернс), «Малюнок людини» (К. Маховер, Ф. Гудинаф) та інших.  По-перше, методика має профілактичну, ресурсну спрямованість і повністю виключає  інтерпретацію психологом зображень клієнта. Натомість передбачає пояснення і рекомендації щодо можливостей використання клієнтом власного потенціалу, особистісних вподобань і досвіду, зображених на автопортреті, у стабілізації свого стану і подоланні стресових подій. По-друге, «Автопортрет уподобань» може застосовуватися клієнтом самостійно, у якості пам’ятки-інфографіки, яку за потреби, можна доповнювати, трансформувати і змінювати.
Матеріали. Аркуш паперу розміром А4, кольорові олівці, олійна / воскова пастель, фломастери. Такі матеріали сприяють опануванню емоцій та стабілізації стану, дають можливість відчути опору, передбачуваність навколишнього світу, дозволяють контролювати процес малювання та створюють умови для когнітивного опрацювання травмівного досвіду [4].
Різноманіття запропонованих якісних художніх засобів, різнобарв’я кольорів розширює можливості вільного вибору і дозволяє врахувати бажання і вподобання клієнта, активізує уяву, фантазію, мотивує до творчого самовираження.
Інструкція. Пропоную вам намалювати автопортрет своїх уподобань. (Попередня  інформація  для  дітей  повинна  включати загальне  визначення поняття: автопортрет – це зображення автором самого себе). Перш ніж починати, враховуйте, що автопортрет має зображувати всю фігуру.
Почнемо з обличчя. На місці очей і замість очей намалюйте те, на що вам найбільше подобається дивитися, за чим ви любите спостерігати, милуватися. На місці носа, замість носа намалюйте те, що вам найбільше подобається нюхати. На місці рота, замість рота намалюйте те, що вам найбільше подобається смакувати, або хочеться з’їсти просто зараз. На місці вух, замість вух намалюйте те, що вам найбільше подобається слухати. На місці волосся, замість волосся намалюйте те, у що ви найбільше вірите, думки на які спираєтеся, найзаповітніші мрії і сподівання.
Дії. Намалюйте те, що вам найбільше подобається робити. Ваші захоплення, хобі, дії, які приносять вам задоволення від процесу.
Переходимо до одягу і взуття. Подумайте про кольори і фактури тканини. Який колір найприємніший для вас? Яка тканина була б найприємнішою для вашого тіла зараз? Намалюйте себе одягненим/ною саме у такий одяг.
Аксесуари/прикраси/талісмани. Намалюйте свій улюблений аксесуар/прикрасу/талісман – той особливий предмет, що вважаєте щасливим чи пам’ятним, той, що є цінним чи символічним для вас.
Соціум. Схематично зобразіть на своєму малюнку людину/людей, спілкування з якими приносить вам задоволення, втішає, надихає чи додає впевненості.
Місце перебування. Довкола себе на аркуші домалюйте реальне чи уявне місце, в якому ви почуваєтеся найбільш захищено. У цьому місці вам комфортно і затишно, тут можна відпочити і відновити сили.
Рекомендації щодо застосування. Незважаючи на докладну інструкцію, стиль проведення арттерапевтичної методики має бути недирективним. Клієнту надається повна свобода для зображення будь-якої кількості вподобань та право відмови від малювання, що дозволить повернути почуття контролю, дослідити власні психічні змісти, виявити деструктивні патерни поведінки та взаємодії в процесі обговорення результату з психологом.
Після завершення роботи, психолог просить клієнта розповісти про враження від процесу роботи і одержаного результату. Ставить питання у контексті зображеного, зокрема: чи вдалося повністю виконати інструкцію, які труднощі виникли в процесі роботи, чи довелося над чимось замислюватися та пригадувати в процесі малювання, які характеристики у вашого затишного місця, що можна зробити для покращення самопочуття просто зараз і найближчим часом тощо. При цьому, арттерапевт має уважно дослухатися до інтерпретації клієнта, підтримувати його символи та їх конструктивне значення.
Клієнту дається пояснення: цей малюнок може допомогти відшукати опори в подоланні складних життєвих ситуацій, адже тут зображене те, що ви можете зробити задля задоволення, наявні люди нагадують, що ви не самотні, навіть уявне перебування у місці спокою допоможе відновити сили, а ваша віра та сподівання підтримують надію на краще. «Автопортрет уподобань» можна використовувати, як пам’ятку, що буде нагадувати про джерела покращення власного ресурсного стану. Корисно доповнювати, трансформувати і змінювати автопортрет, якщо з’являються нові вподобання. З часом, можна помітити, що вподобання з автопортрету втрачають свою актуальність, бо впродовж життя вподобання можуть змінюватися, навіть кардинально, тоді краще виконати цю техніку наново. В ситуації ж, коли буває сумно з незрозумілих причин, можна пригадати як кумедно виглядає ваше обличчя з автопортрету уподобань, послухати улюблену музику або придбати парфум чи обнову улюбленого кольору.
                                   
                                    Список використаних джерел
1.              Арттерапія і війна: контексти і досвід практичної роботи. /за заг. ред. Н.Кальки, Г. Одинцової: [колективна монографія]. Львів: ЛьвДУВС, 2023. 283с.
2.              Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Ч. 1. Львів : ЛьвДУВС, 2020. 232 с.
3.              The Integrative Model of Resiliency –The «BASIC Ph» Model, or What Do We Know about Survival? The «BASIC Ph» Model of Coping and Resiliency Theory, Research and Cross-Cultural. Lahad, M., & Leykin, D. (2013). London, UK and Philadelphia, USA: Jessica Kingsley, 11-32 
4.              Енциклопедичний словник з арттерапії / за заг. наук. ред. О. Л. Вознесенської, О. М. Скнар. Київ: Золоті ворота, 2017. 312 c.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ
                           

Коментарі

  1. Абсолютно переконана, що така вправа не залишить клієнтів байдужими! Як показує досвід техніки для покращення ресурсного стану в умовах війни є чи не найзатребуванішими! Дуже проста та дуже ресурсна техніка! Дякую за цінний інструмент, який вже хочеться повторити на практиці!

    ВідповістиВидалити
  2. Дуже дякую! Опрацювала та спробувала на практиці! Просто та дуже інформативно!

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Казкотерапія як технологія корекції порушень мовлення у дітей

Арттерапевтична вправа «Ресурсні каракулі»

Вправа «Квітка добробуту», адаптація J. Williamson, M. Robinson