Конструктори LEGO як арттерапія

 



Стандрет Галина,
керівник гуртка-методист, «Lego конструювання» КЗ ТМР «Станція юних техніків», асистент вчителя, ТЗОШ 26 ім. Д. Заплітного, м. Тернопіль

 


Конструктори LEGO як арттерапія

 

Сьогодні навряд чи зустрінете людину, яка ніколи не чув про конструктор LEGO. Ця іграшка вже давно переросла суто ігрову складову і широко застосовується не тільки в дитячих, але і на тренінгах, і мозкових штурмах великих компаній. Герої «Lego» навіть беруть участь в зйомках повнометражних картин. Творці легендарного конструктора довели, що LEGO це не просто спосіб боротьби з нудьгою. Так, завдяки наборів LEGO діти з розладами аутистичного спектру змогли досягти вражаючих результатів у розвитку соціальних навичок.

Терапія за допомогою лего була розроблена Даніелем Б. Легоффом, педіатром і нейропсихологом, корекційний підхід якого вже близько 15 років з успіхом застосовується для розробки у дітей навичок соціальної комунікації.

-       Цільова аудиторія для таких занять – діти і підлітки, у яких є:

-       труднощі в налагодженні соціальних контактів, комунікації;

-       проблеми з розладом уваги;

-       тривожні розлади;

-       аутизм;

-       гіперактивність.

У чому різниця між грою і терапією? Терапія відбувається в групах під наглядом психолога і сфокусована на розвитку відсутніх дитині або підлітку навичок і якостей характеру.

Яким чином? Дітям пояснюють правила, що дають інструкції, ставлять загальну мету і розподіляють між ними ролі. Так, непосиді дістанеться роль поступливого будівельника, а сором’язлива дитини, відчуває труднощі зі спілкуванням, може бути покладено функцію інженера-архітектора, якому потрібно вести діалог з будівельниками і постачальниками. У формі такої структурної гри дитина вчиться вирішувати свої проблеми самостійно і без надзусиль.

Крім того, в ході терапії перед дітьми ставиться мета, яку кожен з них окремо не зможе досягти без тісної взаємодії з іншими, тому дітям доводиться вступати в діалоги, звертатися один до одного по імені і слідувати інструкціям вчителя, асистента вчителя (психолога). У процесі вирішення конкретного креативного завдання діти відчувають масу позитивних емоцій, і необхідні навички розвиваються швидше, про що свідчить надихаюча статистика, опублікована в наукових виданнях по цій темі (наприклад, діти починають частіше вступати в діалог з однолітками).

Чим корисно LEGO для дітей? Освітні і медичні дослідження, проведені фахівцями Великобританії і США, говорять про те, що використання конструкторів «Лего» на заняттях для дитячих груп приносить плоди і навчає дітей навичкам:

-        вербальної та невербальної комунікації;

-        співробітництва;

-        розподілу праці;

-        зорового контакту;

-        почергового участі;

-        спільної відповідальності за результат;

-        спільного уваги;

-        вирішення конфліктів;

-        дотримання інструкцій.

Окремим важливим пунктом варто відзначити радість від спільного досягнення.

Терапевтичні заняття можна проводити як мінімум раз в тиждень, в групах з трьох осіб (плюс психолог). Заняття може тривати до 45 хвилин в залежності від віку дитини.

Доктор Б. Легофф стверджує, що ви помітите прогрес в поведінці дитини вже через 10 тижнів. Які ж основні ролі та обов'язки дітей у цьому процесі?

Інженер-архітектор: тримає у голові план, повідомляє постачальнику, які необхідні деталі, дає будівельнику інструкції по реалізації плану (сама балакуча роль, для самих сором'язливих).

Постачальник: володіє всіма деталями, слухає інженера і виконує його інструкції, видає будівельнику необхідні деталі (варіант ролі для гіперактивного дитини).

Будівельник: приймає деталі від постачальника, слухає інструкції інженера-архітектора, використовує деталі для втілення плану.

У процесі занять у дітей є можливість спробувати себе у кожній з ролей і зрозуміти, як відповідальність кожного члена команди впливає на загальний результат. Ось один із прикладів такої терапії:

Для індивідуальних або групових занять з дитиною можна використовувати такі набори:

-        LEGO DUPLO – набір для розвитку дітей від року до п'яти років. Розміри кубиків цієї серії в два рази перевершують стандартні деталі конструктора, і тим не менш, сумісні з ними. Лінійка існує з 1969 року і включає в себе фігурки поїздів, будинків, тварин, машин, що передбачає масу цікавих сценаріїв гри, не кажучи вже про розвиток моторики для самих маленьких. Ціни на набори цієї серії від 180грн.

-        LEGO City набори конструкторів цієї серії відтворюють життя міста, з їх допомогою дитина сам може створити пожежне депо, поліцейський відділок, аеропорт, вокзал і багато іншого. Початок цієї серії конструкторів було покладено в 2005 році і вона здобула таку популярність, що LEGO City навіть випускають різдвяний адвент-календар.

-        LEGO Ninjago ця японська лінійка була представлена в 2011 році і запущена разом з мультсеріалом про самураїв, ніндзя і сенсеях, борються зі злом у вигаданій країні Ниндзяго. Конструктори призначені для дітей 9-14 років.

Зрозуміло, немає межі фантазії, і варіації конструкторів Lego нескінченні, як і варіанти можливостей взаємодії з ним. Тільки у ваших силах надати цьому процесу формат осмисленого проекту і зуміти поставити потрібний робочий тон, забезпечивши дитину зрозумілими інструкціями і поставивши перед ним досяжну спільними зусиллями мета.

Варіанти сценаріїв такої терапії можна черпати з посібників, представлених за посиланнями нижче або ж звернувшись до професійних психологів, що практикують LEGO-терапію в групах.

Повірте, втіливши одного разу поставлене завдання у життя, за умови регулярності занять, дитина від тижня до тижня буде змінюватися на очах.

Але будьте обережні: світ LEGO затягує. Тому не дивуйтеся, якщо через деякий час ви виявите себе з дитиною постійними відвідувачами заходів для «Лего»залежних.

Більше про леготерапію можна прочитати на сайті:

https://www.bricks-for-autism.co.uk/.

Рекомендована книга з інструкціями та сценаріями для лего-терапії: Building blocks of communication.

Коментарі

  1. Сьогодні терапія за допомогою лєго є успішним методом для розробки у дітей навичок соціальної комунікації, що у сучасному технічному світі є надзвичайно потрібно. ,Дуже методично розкрили суть впливу та алгоритм роботи з дітьми за допомогою Лего. Незрозумілого не лишається. Дякую

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Казкотерапія як технологія корекції порушень мовлення у дітей

Арттерапевтична вправа «Ресурсні каракулі»

Вправа «Квітка добробуту», адаптація J. Williamson, M. Robinson