Використання метафоричних асоціативних карт, створених за допомогою штучного інтелекту, в роботі психолога закладу освіти з молодшими школярами. Метафоричні-асоціативні карти «Нейро-звірі»
Вдовіна Вікторія, практичний психолог, магістр психології, ведуча груп підтримки, автор колоди МАК КЗО НВК № 37 Дніпровської гімназії Дніпровської міської ради, м. Дніпро
Використання метафоричних асоціативних карт,
створених за допомогою штучного інтелекту, в роботі психолога закладу освіти з
молодшими школярами. Метафоричні-асоціативні карти «Нейро-звірі»
Мета – продемонструвати, як метафоричні карти, розроблені
за допомогою штучного інтелекту, можуть стати ефективним інструментом для
психологів в освітніх закладах.
Ключові слова: штучний інтелект, метафоричні
карти, нейро-звірі, психологи, підтримка, молодші школярі.
Актуальність даного методу. Україна останніх років, у зв'язку
з повномасштабною війною, знаходиться в стресовому, напруженому стані, що
негативно позначається на психічному здоров'ю кожного її мешканця, у тому числі
дітей, як найуразливішої категорії [2].
В часи невизначеності та здебільшого
дистанційного навчання, важливо особливу увагу звернути на психологічну
підтримку та емоційний стан дітей. Для цього українські фахівці шукають
ефективні способи допомоги дітям, які постраждали в результаті бойових дій в
Україні, спеціалісти розробляють
новий інструментарій, впроваджують новітні ідеї та методи психологічної допомоги
дітям війни, одним із таких методів є штучний інтелект.
«Штучний інтелект» – це
здатність автоматизованої системи або комп’ютерної програми виконувати функції
людини, приймаючи оптимальне рішення на основі аналізу зовнішніх чинників та з
урахуванням життєвого досвіду людства [1]. Широке розповсюдження емоційного штучного
інтелекту в різних сферах життя людини, дійсно може полегшити діяльність
практичного психолога, але вимагатиме знань зі статистики та аналізу, навичок
програмування, уміння взаємодіяти з різноманітними технологіями емоційного
штучного інтелекту [2].
Також, відчувається необхідність в
експрес-методах та інструментах індивідуальної та особливо групової роботи з
дітьми, які мають високий рівень екологічності, що допомагають ефективно
вирішувати як діагностичні завдання, і терапевтичні. Одним із таких
інструментів є метафоричні асоціативні карти (МАК), що є достатньо популярними
серед практичних психологів різних напрямів [3].
Метафоричні асоціативні карти – це
набір картинок розміром з гральну карту. Асоціативні карти з’явилась ще у 1975
році, коли канадський мистецтво-знавець і художник Е.Раман створив першу колоду
і назвав її «ОН». Але у роботі з клієнтами ці карти були застосовані вперше у
1983 році, коли психотерапевт Моритц Егетмейєр спробував за допомогою
асоціативних карт підштовхнути своїх клієнтів до відвертої розмови про себе та
свою проблему [3].
Є наступні переваги їх застосування
з дітьми:
- створюють атмосферу безпеки та
довіри;
- зменшують внутрішній спротив;
- допомагають сформувати навички
пошуку розв’язання проблемної ситуації; розвивають
мислення (образне, творче мислення, критичне); поліпшують комунікативні та
соціальні навички;
- можуть застосовуватися для розвитку креативності та фантазії, емоційного інтелекту;
- можуть бути підтримкою в процесі навчання та розвитку.
Практика роботи даного методу з
молодшими школярами дозволяє уникнути додаткової травмуючої ситуації,
пов’язаної з наполегливим розпитуванням з боку дорослої людини [3].
Метафоричні
асоціативні карти можуть бути використані для роботи з дітьми в роботі з їхніми
емоціями, допомагаючи їм легше розуміти та керувати своїми почуттями. Карти
надають їм можливість візуалізувати свої емоції та ставлення до різних
ситуацій. МАК можуть бути захопливими та цікавими для молодших школярів, що
сприяє підвищенню мотивації для участі в сеансах психологічної підтримки.
МАК та ШІ. За допомогою штучного інтелекту можливо створювати
метафоричні асоціативні картки, які враховують індивідуальні потреби та
особливості кожної дитини, це дозволяє психологу створити інструмент, який оптимально
підходить для конкретного клієнта. Даний метод є інноваційним та ефективним способом
сприяти психологічному відновленню, емоційній стабілізації, підтримці дітей, корекції негативних станів. Такий підхід є сучасним, допомагає зробити сесії з психологом більш цікавими та ефективними для
учнів. Метод також
покращує спілкування та розуміння між психологами та дітьми.
Використання
метафоричних карт для відновлення та підтримки емоційного стану дітей в
ситуації невизначеності. В
реаліях сьогодення використання психологами МАК і
ШІ в умовах війни та кризи можуть бути направлені на відновлення після стресів, травматичних ситуацій. Акцент на знаходженні ресурсів дитини, внутрішніх опор, активізації
сильних сторін та якостей. Пошук стратегій, знаходити вихід з ситуацій (згадати
ситуації успіху). З метою навчити дитину висловлювати свої почуття та переживання на прикладі персонажів з карток. Застосувати казкотерапію через зображення на
картках.
Штучний
інтелект як інструмент психолога. Класифікація і категоризація. ШІ може
автоматично класифікувати текстовий контент на різні категорії або теми.
Наприклад, це може бути важливо для створення карт на конкретні теми, такі як
емоційний розвиток, страхи або міжособистісні відносини.
Генерація тексту та
зображень (візуальних компонентів). ШІ може
генерувати візуальні елементи для МАК, такі як ілюстрації, схеми, іконки та
графіку. Ці компоненти можуть ілюструвати ключові поняття або враження, згадані
в тексті.
Саме створення карток
відбувається через різні нейромережі, одним із них є Midjourney. Midjourney – це
генеративна нейромережа, яка може створювати зображення на основі текстового
опису, наданого користувачем. Він доступний тільки через робот Discord. Користувачі можуть
генерувати зображення через пряме спілкування з ботом на офіційному сервері Midjourney.
Приклади вправ з
використанням колоди «Нейро-звірі» створеної
за допомогою штучного інтелекту
Вправа «Тварина-помічник»
Мета: розвиток емоційного інтелекту, вміння знаходити
конструктивні рішення у ситуаціях, пов'язаних із страхом, сумом, роздратуванням
тощо, знаходження стратегій
в подоланні деструктивних станів.
Інструкція. Подумайте про якусь проблемну чи хвилюючу ситуацію. Виберіть карту «Нейро-звіра», який міг би стати
помічником у проблемній ситуації (її якості, риси, особливості). Як саме ця
тварина може допомогти і чому вибрали саме цю карту. Наприклад. Яка тварина (її
риси) може допомогти тобі, коли ти відчуваєш страх? Яка тварина (якості) може
підтримати тебе, коли ти сумуєш? Яка тварина може допомогти, коли ти роздратована,
розлючена? Відчуй в собі ці
якості, сили.
В цій вправі необхідно стимулювати клієнта розмірковувати над кожним питанням та давати розширені відповіді.
Вправа «Подорож до Дерева сили»
Мета: розвиток уяви та креативності, пошук внутрішніх
ресурсів, зміцнення віри у себе, виявлення внутрішніх сил та якостей, позитивне
уявлення про свої можливості та навички, здібності.
Інструкція. Попросіть дитину
уявити себе у лісі, де росте велике дерево, яке має величезну силу, але шлях до нього непростий. Розкладіть карти на
столі та запропонуйте дитині вибрати карту тварини, яка, допоможе прийти до
дерева сили, далі, обрати карту мотиваційної фрази, яка надасть йому сили та
впевненості на шляху до дерева. Нехай дитина намалює шлях до дерева. Як саме її
тварина-помічник допомагає їй на шляху? Кого вона зустріне? Які з’являться
перешкоди? Як тварина подолає перешкоду? На кожному етапі можемо давати додаткові завдання (дитина витягує
карту). Коли вона дійде до дерева, нехай
уявить, що дерево передає йому силу та мудрість, яка допоможе йому досягти
своїх цілей. Додатково. Зробити
малюнок дерева сили, як воно виглядає. Також, використовуємо мотиваційні фрази.
Приклад фраз. 1. В тебе є здібності та таланти, прояви їх. 2. Тебе оберігають і захищають, крокуй впевнено! 3. Коли тобі потрібна допомога, попроси і тебе почують. 4. Можна знайти рішення навіть у важких ситуаціях. 5. Вір у себе, ти досягнеш успіху!
Вправи можна використовувати для клієнтів
будь-якого віку, але потрібно пам'ятати,
що кожна дитина унікальна і методи потрібно підбирати
виключно індивідуально.
Висновки. В часи невизначеності, важливо особливу увагу звернути на психологічну
підтримку та емоційний стан дітей.
За допомогою штучного інтелекту можливо створювати метафоричні асоціативні картки, які враховують індивідуальні потреби та особливості кожної дитини. Метафоричні карти є екологічним, інноваційним та ефективним способом сприяти психологічному розвитку, відновленню після стресових чи травматичних подій. Саме створення карток відбувається через різні нейромережі, одним із них є Midjourney. Фахівець-психолог може адаптувати картки та вправи під клієнта будь-якого віку.
Список
використаних джерел
1. Савченко А. С. Методи та системи штучного
інтелекту: Навчальний посібник для студентів напряму підготовки «Комп’ютерні
науки» / Уклад.: А.С. Савченко, О. О. Синельніков. – К. : НАУ,
2017. – 190 с.
2. Дерев'янко С. П. Емоційний штучний інтелект у
професійній підготовці майбутніх психологів / С. П. Дерев'янко //
Інформаційні технології і засоби навчання. – 2021. – Том 81. – № 1. – 192 с.
3. Цибух Л.М. Застосування асоціативного методу у
роботі практичного психолога дитячого центру / Цибух Л.М. // Наука і освіта. –
2014. – № 12.
4. Бородулькіна Т.А. Досвід використання метафоричних
асоціативних карток у психологічній роботі з дітьми / Т.А. Бородулькіна //
Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні
науки : збірник наукових праць. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова,
2016. – № 4(49). – С. 39-52.
Чудовий вид роботи, якраз для сучасних дітей, які люблять комп'ютер і все що з ним пов' язано. "Нейрозвірі" виглядають просто фантастично і незвично, чим приваблюють увагу дітей.
ВідповістиВидалитиДуже милі звірята! Гарна метафора! Дякую за майстер-клас! Дуже хочу попрацювати з нейромережею Midjourney.
ВідповістиВидалитиДуже гарні вправи, неодмінно візьму їх собі на замітку.
ВідповістиВидалитиІдея просто СУПЕР! Дякую!
ВідповістиВидалитиЧудові вправи для сучасних дітей. Дякую за цікаву ідею.
ВідповістиВидалитиДуже дякую за такі чудові вправи. Звірята просто супер!!!
ВідповістиВидалитиЦі звірята, то просто чудо. Привертають увагу , викликають захват)
ВідповістиВидалити