Використання оригамі як засіб пошуку ресурсу в арттерапії
Оксана
Артеменко, практична психологиня комунального
закладу «Центральноукраїнський
ліцей-інтернат спортивного профілю Кіровоградської обласної ради»
Використання оригамі як засіб пошуку ресурсу в арттерапії
Мистецтво і терапія мають
глибокі та взаємопов’язані корені. Вони надають можливість кожній
людині відкрити в собі творчість і виразити свої почуття та емоції. Мистецтво
допомагає нам зосередитися на моменті, відчути потік творчого процесу та знайти внутрішню гармонію та спокій.
Арттерапія є одним із найефективніших способів роботи з
клієнтами будь-якого віку, а для особистості – це
спосіб саморозкриття, самовираження, розвитку та шлях до самогармонізації.
Основне завдання арттерапії -
через символи, образи, метафори, «витягнути» приховану за ними проблему,
спроектувати її на свідомий рівень і вплинути,
пережити і позбутися застарілих або пригнічених емоцій. Будь-яка творча
діяльність по суті є лікувальною і допомагає людині зняти напругу, що
накопичилася, соціально прийнятним способом.[1]
Арттерапія може бути потужним ресурсом для людей, які
шукають подолання життєвих труднощів або збереження свого фізичного та
психічного здоров'я. Цей метод допомагає використовувати творчість та художній
процес як засіб самовираження та самозагоювання. Використання мистецтва у
терапії дозволяє людині обробити свої емоції, висловити їх через образи,
кольори та форми. Крім того, арттерапія стимулює пізнавальні процеси, сприяє
саморефлексії та збуджує творчий потенціал, що є в кожній людині. Цей процес
дозволяє людині знайти в собі нові ресурси, впевненість та внутрішню силу для
подальшого розквіту та розвитку. Взаємодія з мистецтвом у рамках терапії
допомагає людині зосередитися на своїх внутрішніх ресурсах, виявити внутрішні
стимули для змін, а також знайти способи перетворити негативний досвід в
конструктивний ресурс для розвитку і самовдосконалення.
Серед сучасних засобів і напрямів в арттерапії все яскравіше
заявляє про себе відносно новий перспективний напрям – оригамі,
це мистецтво складання паперових фігурок. Ця техніка може бути використана як
інструмент самовираження та самопізнання. В процесі складання паперових фігурок
людина може відчути внутрішню гармонію та спокій. Оригамі
допомагає зосередитися, зняти стрес, створює почуття досягнення та задоволення
від створення щось прекрасного. Крім того, оригамі
сприяє розвитку моторики рук, координації рухів, творчих здібностей та витрачає
додаткову енергію. Завдяки своїй доступності і простоті, оригамі може бути використаною як терапевтичний інструмент для
різних категорій людей, включаючи дітей, підлітків та дорослих.[2]
Дослідження свідчать про те, що заняття
оригамі зменшують рівень тривожності, допомагають пережити біль і горе, підвищують самооцінку, сприяють налагодженню дружніх
відносин, взаємодопомоги в колективі. Оригамі, нагадує фокус, маленьку виставу, що завжди
викликає радісне здивування, зникають почуття ізольованості. [3]
Застосування оригамі в арттерапії може
мати багато переваг. Ось кілька з них:
1. Виразність: оригамі дозволяє
клієнтам виразити свої почуття, емоції та досвід, навіть якщо вони мають
обмежену мову або мовні навички. Техніка використовується для створення
конкретних об’єктів зі складеного паперу, які можуть мати глибокий сенс
для того, хто їх створює.
2. Концентрація та спокій: складання оригамі
вимагає терпіння, уваги до деталей і концентрації. Це допомагає заспокоїти
розум, зосередитися та забути про зовнішні турботи. Оригамі також може бути
використано для зниження стресу і тривоги, оскільки цей процес може мати
медитативний ефект на клієнта.
3. Розвиток моторних навичок: складання
оригамі вимагає дрібних рухів рук та розвитку моторних навичок. Це особливо
корисно для клієнтів, у яких є проблеми з моторною координацією або розвитком м’язів рук. Виконання різних складок може поліпшити
кінетичні навички та керування рухами.
4. Самовираження і збереження: у
процесі створення оригамі, людина може висловити свої почуття, думки та ідеї
без необхідності використання слів. Це може бути особливо корисно для тих, хто
має труднощі з комунікацією або почуттями, і допомагає зберегти ці виразність
та співвідношення з самим собою.
5. Самоконтроль та дотримання
інструкцій: оригамі базується на послідовних інструкціях та правилах. Виконання
різних складок вимагає точності та самоконтролю. Цей процес допомагає клієнтам
вчитися дотримуватися інструкцій, розуміти порядок дій та розвивати вміння
відображати організацію та систематичний підхід.[4]
У нашій країні оригамі в арттерапії
тільки починає свій шлях, а в педагогічній практиці існує вже досить давно. Першими вагомий внесок у справу
популяризації цього мистецтва зробили М. Г. Яременко та О. М. Сухаревська з
Полтави.
Оригамі можна використати для створення
власної книжежки, в якій можна описувати власні ресурсні місця, події чи
ситуації. Артбук – це книга, зроблена
своїми руками. Сторінки рукотворної книги заповнюються малюнками, які можуть
бути схематичними або з детальним промальовуванням. Головне, щоб картинка
відображала суть переживань і передавала настрій. У артбук вносять нотатки про
плани на майбутнє або описують враження про прожитий день. Створення артбука
власними руками може бути захоплюючим творчим процесом.
Вправа «Артбук ресурсу»
Мета: самоаналіз, отримання ресурсу,
наповнення силою та енергією для досягнення своєї мети.
Інструменти та матеріали. Створити книжечку
можна в будь якій техніці оригамі. Для створення книжечки, запропонованою мною
в майстер класі, потрібно взяти 2 листа паперу формату А4. З таких матеріалів
отримається книжечка розміром 5 на 4 сантиметра. Один лист іде на сторінки,
інший - на палітурку, можна запропонувати кольорові. Ще необхідні ножиці, кольорові
ручки, фломастери. Перевагою такого мініатюрного артбуку в тому , що він може
бути завжди під рукою.
Інструкція. Коли книжечка буде готова, запропонуйте
наступні дії: «На першій сторінці напишіть, або замалюйте те, чим ви пишаєтеся в собі.
На наступній сторінці намалюйте людей, місця, на які вам допомагають.
На третій сторінці намалюйте навички,
вміння, якими ви володієте.
На четвертій сторінці намалюйте, що ви
робите, щоб підтримати себе»
Питання для обговорення:
-Як ви почували себе, коли робили книгу та заповнювали її сторінки?
-Яку сторінку було складно заповнювати?
-Чи подобаються вам образи, що ви намалювали?
-Які емоції вони викликають?
-Чи хочете, ще щось додати чи змінити?
Ця вправа може допомогти відновити
внутрішні ресурси, відчути позитивні емоції і отримати підтримку для
психологічного благополуччя. Завдяки величезному потенціалу та відносній
простоті оригамі є перспективним методом психотерапевтичної роботи. [3]
Арттерапія відрізняється від сучасного
мистецтва важливістю самого творчого процесу і відсутністю спеціальних навичок.
Говорячи про творчість, з точки зору арттерапії, ми маємо на увазі не її
загальноприйняте розуміння як процесу створення нових матеріальних і духовних
цінностей, а як подолання власних кордонів, розширення меж свого існування,
прагнення досягти гармонії в житті пробуджена діяльність, спрямована на
реалізацію найвищих творчих можливостей.
Список
використаних джерел
1.
Бабій І. Теорія і
практика арт-терапії : навчально-методичний комплекс /Уклад. І.В. Бабій. –
Умань, Алмі – 2014. – с.75
2.
Осадчук Л. Спосіб
життя оригамі: оригамі в педагогіці й арт-терапії. Психолог. - 2007. - N 18/19. - С. 39-43.
4.
Орігамі як спосіб
життя в естетотерапевтичній практиці. URL: http://medpsyhology.pp.ua/origami-v-estetoterapii
Вправа не складна у використанні, її можуть відтворити учні і педагоги. Досить легкі ресурсні запитання, які дають багато цінної інформації. Дуже дякую, спробую зі своїми учнями.
ВідповістиВидалити