Методика «Лікувальна казка» у роботі з дітьми, які потребують використання терапевтичних процедур
Казачінер Олена, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди м. Харків
Бойчук Юрій, доктор педагогічних наук, професор, ректор Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди м. Харків
Методика «Лікувальна казка» у роботі з дітьми, які потребують використання терапевтичних процедур
Казкотерапія – це метод психологічної допомоги дітям, які мають поведінкові труднощі, переживають тривогу та невпевненість.
Терапія казкою полягає у створенні для дитини особливої чарівної атмосфери, де вона бореться зі своїми комплексами та страхами.
Казкотерапію як метод арттерапії можна використовувати в закладах охорони здоров’я, особливо в умовах стаціонарного лікування дітей.
При госпіталізації у лікувальний заклад дитина не тільки відривається від звичного оточення, а й стає об’єктом болісних маніпуляцій та процедур, її обмежують у рухах і спілкуванні. Тому резерви до пристосування у хворої дитини зменшуються, що суттєво впливає на опірність організму та її самопочуття.
З семи років у дітей, які перебувають на стаціонарному лікуванні, на перший план виступають соціальні проблеми – відрив від друзів, неможливість продовження шкільних занять тощо.
Тому для полегшення перебування дитини у лікарні батькам та психологам дуже важливо зберегти в дітей віру у швидке одужання, використовуючи для цього методи тілесноорієнтованої терапії (обійми, дихальні вправи та ін.) та арт-терапії (малюнки, терапевтичні казки, іграшки, музика та ін.).
Використання терапевтичних казок, де головний герой схожий на дитину, має те ж ім’я, переживає ті ж страхи та успішно долає життєві труднощі, допоможе покращити психоемоційний її стан та показати альтернативну модель поведінки у ситуації, що склалася.
Аналіз наукових праць свідчить про те, що питання розроблення лікувальної казки все ж залишається малодослідженим, проте серед авторів, що студіювали цю проблему, слід назвати таких, як С.Карпенко [2], Л.Рубан [3] та інших. У нашій роботі [1] було розкрито особливості змісту та розроблення лікувальної казки для дитини із психосоматичними порушеннями як формування у неї стійкого наміру одужання.
У книзі [4] представлено такі лікувальні казки: 1) Галина Каранда. Лісова лікарня. Вік: 2-5 р. Мета: зменшити у дітей страх перебування в лікарні. 2) Як Мишко лікарів і уколів боявся. Вік: 5-10 р. Мета: зменшити у дітей страх перебування в лікарні та проходження медичних процедур. 3) Лікар-чарівник. Вік: 2-6 р. Мета: зменшити у дітей страх відвідування лікаря. 4) Юлія Ворошніна. Відважний Флай. Вік: 2-7 р. Мета: зменшити у дітей страх профілактичних щеплень. 5) Марія Моліцька. Довіряйко. Вік: 3-7 р. Мета: зменшити у дітей страх лікарів та лікування у стаціонарному відділенні лікарні.
Пропонуємо опис методики «Лікувальна казка» у роботі з дітьми, які потребують використання терапевтичних процедур, а також рекомендації щодо її застосування.
Прикладом такої казки ми обрали казку для дітей із діабетом 1 типу «Глюкоза та Інсулін у казковій країні Гармонія».
Потрібно у доступній формі пояснити дітям складні речі: їм постійно доводиться говорити, чому вони на дієті, чому не можна цукерки, а також познайомити дітей із інструментами діагностування свого стану, із медичними засобами, які потрібно вживати, щоб підтримувати себе в добрій формі.
Після того, як мету казки визначено, потрібно вигадати казкових героїв. Вони будуть позитивними і негативними. Серед позитивних – принцеса Глюкоза, принц Інсулін. Шляхом використання техніки «оживлення предметів» запропонуємо мешканців країни Гармонія – Кров’яна Крапелька (з нормальним рівнем цукру), а також веселих Овочів та Фруктів або інші продукти здорового харчування. Серед негативних героїв казки можуть бути Солодощі, Цукор, продукти фаст-фуду.
Звертаємо увагу на казкові простори: опис Країни Гармонія, у якій мешкає принцеса (чудова, гарна, має багато цікавинок, цілющих річок тощо), та опис Солодкої країни (красива, яскрава, проте мешканці країни їдять лише солодощі, що шкідливо, тощо).
Приблизний сюжет казки (який за бажанням можна змінювати):
1. Казкова країна Гармонія. Її опис.
Таким чином, наприкінці тез можна дійти висновку про те, що лікувальна казка є дієвим інструментом у роботі з дітьми, які потребують терапевтичного лікування, перебувають у стаціонарі або отримують лікування у домашніх умовах.
Лікувальні казки можуть мати різне призначення: 1) у доступній формі пояснити дитині, на що вона захворіла, і як позбутися чи коригувати хворобливий стан; 2) зменшення негативних емоцій, пов’язаних із лікуванням чи перебуванням у стаціонарі; 3) формування у дитини стійкого наміру одужання, якщо хворобу складно перемогти.
Івано-Франківськ: Видавець Г. М.Кушнір, 2018. 64 с.
ОЛЕНО СЕМЕНІВНО.ДУЖЕ ВДЯЧНА ВАМ ЗА ЗНАЙОМСТВО З НОВИМ ВАШИМ ТВОРОМ.
ВідповістиВидалитиДИТИНА У ХВОРОБІ ПОТРЕБУЄ ПЕРЕКЛЮЧЕННЯ УВАГИ,ХОЧ НЕНАДОВГО, ВІД СТРАЖДАНЬ ТА БОЛЮ. А ЩО НАЙКРАЩЕ ВМОТИВУЄ ДИТИНУ? ЗВИЧАЙНО КАЗКА.КАЗКОТЕРАПІЯ САМА ПО СОБІ Є ЛІКАМИ, А КАЗКА, СПРЯМОВАНА НА КОНКРЕТНЕ ЗАХВОРЮВАННЯ- ЦЕ ПЕРСОНІФІКОВАНА ДОПОМОГА. ВИ ВІРТУОЗ, ПОВАЖНА ОЛЕНА СЕМЕНІВНА. Я ДЯКУЮ ЗА КАЗКУ І БУДУ ЇЇ ЗАСТОСОВУВАТИ. І ЧЕКАТИ НОВИХ ТВОРІВ.
З ПОВАГОЮ І СПОДІВАННЯМ НА ОЧНУ ЗУСТРІЧ В.ВОЙТКО
Олено Семенівно, дуже дякую Вам за таку чудову лікувальну казку. Сьогодні спробувала її на хлопчику, якому нещодавно поставили діагноз цукровий діабет. В нього підвищена агресія до однокласників, які їли печиво, солодощі, фрукти. По закінчені створені казки, покращився емоційний стан, навіть почав посміхатись. Дякую Вам!!!
ВідповістиВидалити