Методика «Лікувальна казка» у роботі з дітьми, які потребують використання терапевтичних процедур

 

Казачінер Оленадоктор педагогічних наук, професор, професор кафедри здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди  м. Харків

Бойчук Юрійдоктор педагогічних наук, професор, ректор Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди м. Харків

 Галій Аллакандидат біологічних наук, доцент, завідувач кафедри здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди м. Харків

Методика «Лікувальна казка» у роботі з дітьми, які потребують використання терапевтичних процедур

Казкотерапія – це метод психологічної допомоги дітям, які мають поведінкові труднощі, переживають тривогу та невпевненість.

Терапія казкою полягає у створенні для дитини особливої чарівної атмосфери, де вона бореться зі своїми комплексами та страхами.

Казкотерапію як метод арттерапії можна використовувати в закладах охорони здоров’я, особливо в умовах стаціонарного лікування дітей.

Перебування дітей у лікарні зумовлює появу низки дезадаптивних психоемоційних станів як у самих дітей, так і у їх батьків. Госпіталізація дітей через хворобу призводить до підвищення у них психоемоційної напруги, тривоги, дратівливості, тілесної чутливості, зниження самооцінки, інтересу до улюбленої справи. У деяких випадках перенесене дитиною захворювання у віці до трьох років може порушити її фізичний, інтелектуальний та особистісний розвиток.
При госпіталізації у лікувальний заклад дитина не тільки відривається від звичного оточення, а й стає об’єктом болісних маніпуляцій та процедур, її обмежують у рухах і спілкуванні. Тому резерви до пристосування у хворої дитини зменшуються, що суттєво впливає на опірність організму та її самопочуття.
З семи років у дітей, які перебувають на стаціонарному лікуванні, на перший план виступають соціальні проблеми – відрив від друзів, неможливість продовження шкільних занять тощо.
Тому для полегшення перебування дитини у лікарні батькам та психологам дуже важливо зберегти в дітей віру у швидке одужання, використовуючи для цього методи тілесноорієнтованої терапії (обійми, дихальні вправи та ін.) та арт-терапії (малюнки, терапевтичні казки, іграшки, музика та ін.).
Використання терапевтичних казок, де головний герой схожий на дитину, має те ж ім’я, переживає ті ж страхи та успішно долає життєві труднощі, допоможе покращити психоемоційний її стан та показати альтернативну модель поведінки у ситуації, що склалася.
Аналіз наукових праць свідчить про те, що питання розроблення лікувальної казки все ж залишається малодослідженим, проте серед авторів, що студіювали цю проблему, слід назвати таких, як С.Карпенко [2], Л.Рубан [3] та інших. У нашій роботі [1] було розкрито особливості змісту та розроблення лікувальної казки для дитини із психосоматичними порушеннями як формування у неї стійкого наміру одужання.
У книзі [4] представлено такі лікувальні казки: 1) Галина Каранда. Лісова лікарня. Вік: 2-5 р. Мета: зменшити у дітей страх перебування в лікарні. 2) Як Мишко лікарів і уколів боявся. Вік: 5-10 р. Мета: зменшити у дітей страх перебування в лікарні та проходження медичних процедур. 3) Лікар-чарівник. Вік: 2-6 р. Мета: зменшити у дітей страх відвідування лікаря. 4) Юлія Ворошніна. Відважний Флай. Вік: 2-7 р. Мета: зменшити у дітей страх профілактичних щеплень. 5) Марія Моліцька. Довіряйко. Вік: 3-7 р. Мета: зменшити у дітей страх лікарів та лікування у стаціонарному відділенні лікарні.
Пропонуємо опис методики «Лікувальна казка» у роботі з дітьми, які потребують використання терапевтичних процедур, а також рекомендації щодо її застосування.
Прикладом такої казки ми обрали казку для дітей із діабетом 1 типу «Глюкоза та Інсулін у казковій країні Гармонія».
Покажемо її зміст. Пригоди розгортаються у казковій країні Гармонії. Там через цукровий діабет виникають негаразди. Врятувати її мешканців та свою подругу Глюкозу поспішає принц Інсулін.
Потрібно у доступній формі пояснити дітям складні речі: їм постійно доводиться говорити, чому вони на дієті, чому не можна цукерки, а також познайомити дітей із інструментами діагностування свого стану, із медичними засобами, які потрібно вживати, щоб підтримувати себе в добрій формі.
Після того, як мету казки визначено, потрібно вигадати казкових героїв. Вони будуть позитивними і негативними. Серед позитивних – принцеса Глюкоза, принц Інсулін. Шляхом використання техніки «оживлення предметів» запропонуємо мешканців країни Гармонія – Кров’яна Крапелька (з нормальним рівнем цукру), а також веселих Овочів та Фруктів або інші продукти здорового харчування. Серед негативних героїв казки можуть бути Солодощі, Цукор, продукти фаст-фуду.
Звертаємо увагу на казкові простори: опис Країни Гармонія, у якій мешкає принцеса (чудова, гарна, має багато цікавинок, цілющих річок тощо), та опис Солодкої країни (красива, яскрава, проте мешканці країни їдять лише солодощі, що шкідливо, тощо).
Приблизний сюжет казки (який за бажанням можна змінювати):
1.      Казкова країна Гармонія. Її опис.
2.      Життя Принцеси Глюкози. Акцент на її здоров’ї.
3.      Персонажі, які допомагають Принцесі бути здоровою
4.      Місто Солодощів. Опис.
5.      Хто шкодив Принцесі та бажав, аби вона захворіла на цукровий діабет.
6.      Що трапилося з Принцесою у Місті Солодощів? Чому вона там опинилася? Опишіть її пригоди.
7.      Принц Інсулін поспішає на допомогу й допомагає Принцесі Глюкозі потрапити додому в Країну Гармонію. Налагодження життя Принцеси.
Під час складання казки характери казкових героїв мають бути чітко зображені: наприклад, Принцеса Глюкоза – примхлива, капризує, любить солодощі, через це вона потрапила до Солодкої країни, не хоче їсти здорову їжу тощо, або, навпаки, добра, тендітна, але піддалася впливу Тістечок, Цукерок, Морозива; Принц Інсулін – добрий, сміливий, чесний, гарний, має зброю – Шприц, вступає у бій із Солодощами та рятує Принцесу Глюкозу, допомагаючи їй підтримувати нормальний рівень цукру в крові.
Таким чином, наприкінці тез можна дійти висновку про те, що лікувальна казка є дієвим інструментом у роботі з дітьми, які потребують терапевтичного лікування, перебувають у стаціонарі або отримують лікування у домашніх умовах.
Лікувальні казки можуть мати різне призначення: 1)  у доступній формі пояснити дитині, на що вона захворіла, і як позбутися чи коригувати хворобливий стан; 2) зменшення негативних емоцій, пов’язаних із лікуванням чи перебуванням у стаціонарі; 3) формування у дитини стійкого наміру одужання, якщо хворобу складно перемогти.
 
Список використаних джерел
1.      Казачінер О.С., Бойчук Ю.Д., Галій А.І. Особливості змісту та розроблення лікувальної казки для дитини із психосоматичними порушеннями. Матеріали VI Міжнародної конференції молодих учених «Харківський природничий форум» (18-19 травня 2023 р.). Харків, 2023. С. 275–278.
2.      Карпенко С.Д. Проблеми створення терапевтичної казки. Інноваційні психолого-педагогічні, лінгвістичні та правові засади аграрної науки в умовах міжкультурної аграрної комунікації: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Біла Церква, 20 жовтня 2022 р .). Біла Церква: БНАУ, 2022. С. 19–20.
3.      Рубан Л. Мистецтво творення терапевтичних казок. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 5 (59). С. 335–342.
4.      Терапевтичні казки у дитячій лікарні / за ред. М. М.Кулеші-Любінець.
 Івано-Франківськ: Видавець Г. М.Кушнір, 2018. 64 с. 

Коментарі

  1. ОЛЕНО СЕМЕНІВНО.ДУЖЕ ВДЯЧНА ВАМ ЗА ЗНАЙОМСТВО З НОВИМ ВАШИМ ТВОРОМ.
    ДИТИНА У ХВОРОБІ ПОТРЕБУЄ ПЕРЕКЛЮЧЕННЯ УВАГИ,ХОЧ НЕНАДОВГО, ВІД СТРАЖДАНЬ ТА БОЛЮ. А ЩО НАЙКРАЩЕ ВМОТИВУЄ ДИТИНУ? ЗВИЧАЙНО КАЗКА.КАЗКОТЕРАПІЯ САМА ПО СОБІ Є ЛІКАМИ, А КАЗКА, СПРЯМОВАНА НА КОНКРЕТНЕ ЗАХВОРЮВАННЯ- ЦЕ ПЕРСОНІФІКОВАНА ДОПОМОГА. ВИ ВІРТУОЗ, ПОВАЖНА ОЛЕНА СЕМЕНІВНА. Я ДЯКУЮ ЗА КАЗКУ І БУДУ ЇЇ ЗАСТОСОВУВАТИ. І ЧЕКАТИ НОВИХ ТВОРІВ.
    З ПОВАГОЮ І СПОДІВАННЯМ НА ОЧНУ ЗУСТРІЧ В.ВОЙТКО

    ВідповістиВидалити
  2. Олено Семенівно, дуже дякую Вам за таку чудову лікувальну казку. Сьогодні спробувала її на хлопчику, якому нещодавно поставили діагноз цукровий діабет. В нього підвищена агресія до однокласників, які їли печиво, солодощі, фрукти. По закінчені створені казки, покращився емоційний стан, навіть почав посміхатись. Дякую Вам!!!

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Арттерапевтична вправа «Ресурсні каракулі»

АРТТЕРАПІЯ В ЦИФРОВОМУ СВІТІ: ЕМОЦІЙНА СТІЙКІСТЬ ТА ТВОРЧИЙ РОЗВИТОК

Вправа «Квітка добробуту», адаптація J. Williamson, M. Robinson