Казкотерапія як технологія корекції порушень мовлення у дітей
Зудова Людмила,
фахівець (вчитель-логопед) Куп’янського інклюзивно-ресурсного центру Куп’янської міської ради Харківської області
«Без казки – живої, яскравої, що оволоділа
свідомістю і почуттями дитини, неможливо уявити дитячого мислення і мови». В.О.
Сухомлинський.
Ще з
давніх часів людству відомі казки. Саме вони завжди служили допоміжним
інструментом для формування поведінки дитини. Тепер казки стали об’єктом цілої
науки – казкотерапії, яка на професійному рівні дає рекомендації щодо корекції розвитку та виховання дітей.
Терапія
– у перекладі з грецької – лікування. Казкотерапія – це корекція різноманітних
порушень за допомогою виховання і
лікування казкою.
Метою
мовленнєвої казкотерапії є застосування казок
як засобу корекції та розвитку мовлення у дітей.
Завдання
мовленнєвої казкотерапії:
- розвиток
та корекція порушень мовлення за допомогою
слухання, переказу, складання казок;
- виявлення
творчих здібностей дитини, компенсаторних можливостей, сприяння їх розвитку;
- подолання
труднощів і страхів;
- розвиток
комунікативних навичок.
До
корекції необхідно підходити поступово, починаючи з простих мотивуючих вправ і
закінчуючи складними. Обов’язково необхідно створити умови для самореалізації
дитини, надати можливість застосувати здобуті уміння на практиці, отримати від
цього визнання товаришів і власне задоволення.
Зважаючи
на те, що мовлення має складну структуру, а для корекції його порушень слід
залучати якомога більше аналізаторів, то включення до процесу корекції емоцій,
творчих завдань, відпрацювання засобів виразності, використання оцінки
глядачів, аудіо та відео зйомки з метою розвитку самоконтролю, активне
включення різних спеціалістів та батьків до корекції на основі спільної
діяльності, все це є саме тим прихованим потенціалом, який криється в
казкотерапії та театралізованій діяльності.
Опис техніки
«Мовленнєва казкотерапія»
І етап – підготовчий.
Основна мета – включення дитини до
цілеспрямованого логопедичного процесу. На цьому етапі вирішуються як загально
педагогічні, так і спеціальні логопедичні задачі.
До
загальних завдань цього етапу
відноситься:
-
формування установки на заняття (логопед має встановити з
дитиною довірливі відносини, адаптувати до приміщення логопедичного кабінету,
викликати інтерес до занять і бажання подолати порушення мовлення з допомогою
мотивуючих казок, складених для кожної дитини з урахуванням індивідуальних
особливостей);
-
формування довільних форм діяльності і свідомого
ставлення до занять;
-
розвиток довільної уваги, пам’яті,
аналітичних операцій.
Спеціальними логопедичними задачами є :
-
формування уміння впізнавати та розрізняти фонеми;
-
формування артикуляторних умінь та навичок.
Спочатку
діти розповідають казки, а казкові герої оцінюють їх виступи за трьома
критеріями: правильність вимови звуків, виразність, уміння себе тримати.
Поступово діти починають помічати порушення як у вимові інших, так і у своїй
власній.
На
матеріалі звуків, що добре вимовляються і стануть базовими для постановки,
починаємо відпрацьовувати артикуляційні вправи, мовне дихання, силу голосу,
міміку, пози, тобто все те, на базі чого буде проводитися подальша корекційна
робота.
Вправи:
1.
«Якби я був язичком» (рухами всього тіла чи його частин
показати, як язичок вимовляє той чи інший звук).
2.
«Раз, два, три, язичок, замри» (утримувати язик у заданій
позиції певний час).
3.
«Танок язика» (динамічні артикуляційні вправи).
4.
«Язичковий театр» (настільний та тіньовий театр, де
язичок демонструє свої виступи, а діти можуть за артикуляційною позою впізнавати
звук – аналог профілів артикуляції).
5.
«Звуки та емоції»
(и - сердитий, і - добрий, о -
здивований, у - сумний, е - хитрий, а - здогадливий, б - гордовитий, в -
настирливий, з - противний, ж - наполегливий та ін.).
6.
«Повітряні пісні язика» (голос + видихуване повітря та
зміна звучання в залежності від положення язика).
7.
«Пози язичка» (а - сонна, і - напружена, л - руки вгору,
ш -тримайте, бо зірвусь, р - я лютую та ін.).
8.
«Жести і язичок» (а - відкрита долоня, о - зведені
великий та вказівний палець, и - кулак, і - горизонтальна долоня та ін.).
9.
«Декорації звукової вистави» (міміка, поєднання положення
органів артикуляції та емоційного навантаження на звуки).
У
кінці відпрацьовуємо на матеріалі невеликих реплік, які не включають звуків, що
неправильно вимовляються, немовні засоби виразності.
ІІ етап – етап формування первинних умінь та навичок вимови.
Мета
цього етапу полягає в тому, щоб сформувати у дитини початкові уміння правильної
вимови звука на спеціально підібраному мовному матеріалі.
Конкретними задачами є:
-
постановка звуків;
-
формування навичок правильного використання їх у мовленні
(автоматизація вмінь);
-
розвиток уміння відбирати звуки, не змішуючи їх між собою
(диференціація звуків).
Слід
враховувати, що з моменту появи того чи іншого звука у дитини до включення його
у мовлення має пройти доволі тривалий період оволодіння звуком (А. Н. Гвоздєв).
На практиці ми часто стикаємося з ситуацією коли дитина, яка має низький рівень
критичного ставлення до себе і не прагне виправити свій дефект, після
постановки звука з якихось причин втрачає здобуті навички – всю роботу
доводиться починати спочатку.
Крім
цього багаторазове повторення матеріалу швидко набридає дітям, а засоби
казкотерапії значно урізноманітнюють види роботи з ним.
Так
на час постановки звука активно проводимо вправи на розвиток уяви:
1.
«Намалюй звук».
2.
«На що схожий звук?»
3.
«Танок звука» (відтворення артикуляції на макеті, з
допомогою рук та ін.).
Це
дозволяє ще до появи самого звука створити його неповторний яскравий образ.
Автоматизуючи
звук на складовому матеріалі інсценуємо казки, але спілкуємося тільки з
допомогою складів, відпрацьовуючи уміння говорити з різною силою голосу, в
різному темпі, додержуватися пауз, робити логічний наголос, правильно
інтонувати, передавати інтонацією власний настрій, позитивну або негативну
оцінку. Відсутність потреби добирати слова та будувати речення дозволяє дітям
по-перше – повністю зосередитися на невербальних засобах комунікації, більш
влучно застосовувати емоційність, інтонацію, а по-друге, швидше формується
стереотип правильної вимови поставленого звука.
Ті ж
прийоми застосовуємо і при переході до автоматизації у словах, але додаємо
вправи на усвідомлення семантичного значення слів та елементи змагання:
1.
«Яке слово краще підходить?» (з ряду слів вибрати
найбільш влучне).
2.
«Знайди зайве» (яке не підходить до заданого ряду).
3.
«Об’єднай
у групи» (які слова який настрій казкового героя відображають).
4.
«Хто ти?» (здогадатися за описом).
5.
«Вистава звука» (створення декорацій, назви яких включали
б заданий звук, елементи костюмів, репліки та ін., тобто діє схема: образ звука
– його імідж – звучання – взаємодія з іншими звуками - зміст – думка – подія -
вистава).
Якщо
під час автоматизації переважають просто позитивні «виступи» звуків (концерт,
презентація ), то, переходячи до диференціації поставленого звука, широко
починаємо користуватися методом протистояння, який з допомогою емоційного
забарвлення дозволяє швидше оволодіти умінням розрізняти схожі фонеми:
1.
«Двійники»
(виявити схожий звук).
2.
«Агент 00Х» (засвоїти характерні ознаки звука).
3.
«Змагання звуків» (який краще звучить).
4.
«Боротьба звуків» (складання і показ казки, де звуки
сперечаються, а потім знаходять спільну мову).
ІІІ етап формування комунікативних умінь та навичок.
Мета – сформувати у дитини уміння і навички
безпомилкового вживання звуків мовлення у всіх ситуаціях спілкування.
На
цьому етапі діти поступово залучаються до участі у складанні та розігруванні
невеличких сценок чи цілісних вистав, що готуються для показу як меншим
товаришам, так і батькам.
Список
використаних джерел
1.
Гетманська М. Казка чи казкотерапія?
Виховання чи лікування? / М. Гетманська // Психолог довкілля. - 2012. - №9. -
С.29-32.
2.
Деркач
О. Педагогіка творчості: Казкотерапія на допомогу вчителю, вихователю,
практичному психологу. Вінниця : ВДПУ, 2008. 48 с.
3.
Музичук О.О. Казка як засіб розвитку
особистісних цінностей молодших школярів // Проблеми сучасної психології. –
2012. – № 17.
4.
Савінова Н.В.,
Середа І.В., Борулько Д.М. Технології
корекційно-виховного
процесу: навчально-методичний
посібник. Миколаїв : Іліон, 2018. 172 с.
Дякую, що розкрили казкотерапію з нового боку. Корекція мовленнєвих порушень дуже важлива тема сьогодення і у вашій статті вона розкрита цікаво і системно. Тільки систематична робота з дитиною дасть бажаний результат. А казкотерапія зробить цю роботу легкою, веселою і позитивною.
ВідповістиВидалитиКАЗКОТЕРАПІЯ- ЯК ГІРКІ, АЛЕ ТАКІ КРАСИВІ ЛІКИ.....ВІРНО, СИСТЕМА ДАСТЬ СВОЇ РЕЗУЛЬТАТИ.ЕПІЗОДИЧНІСТЬ НІЧОГО ПОЗИТИВНООГО НЕ ДАЄ. ДЯКУЮ
ВідповістиВидалити