Методика «Мій щасливий альбом» у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами (ООП)
Цікарішвілі Ганна, практичний психолог комунального закладу «Заваллівський
ліцей» Заваллівської селищної ради. Голованівський район, Кіровоградська область
Методика «Мій
щасливий альбом» у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами
Війна поставила всіх українців в умови виживання, але в
цей найважчий час найбільшої підтримки потребують діти з особливими освітніми
потребами (ООП), оскільки їм потрібен постійний психологічний супровід.
Деякі сім'ї були змушені тікати з власного житла, дехто
був змушений відпустити своїх найрідніших захищати рідну землю, а дехто, на
власні очі побачив «очі війни». Саме в цей період діти втрачають своє базове
відчуття, відчуття безпеки, що суттєво впливає на їхній психоемоційний стан.
Методика «Мій щасливий альбом» спрямована на те, щоб
допомогти дитині з ООП проявити свої емоції та почуття, свої переживання,
допомогти зберегти щасливі моменти та радісні зустрічі. В момент, коли психолог
чи хтось із близьких дитини не може бути поруч, а дитині потрібна підтримка чи
відчуття безпеки чи просто знизити тривожність в неї є «Мій щасливий альбом» в
якому вона нотує щасливі моменти свого життя, радісні події чи зустрічі,
кумедні малюночки, які підіймають їй настрій. В такі моменти це допомагає
дитині з ООП заспокоїтись, відволіктись, пригадати щось позитивне, приємне, а
складну ситуацію в якій вона опинилася перетворити на комікс.
«Мій щасливий альбом» являє собою блокнот з білими (не
розлінованими) аркушами паперу, поділений на розділи (назви розділів та їхню
кількість може визначати як психолог так і сама дитина) та має закладену-брелок
у вигляді мішечка, наповненого лушпинням
гречки, або будь-якою іншою крупою.
Блокнот-альбом дитина заповнює самостійно під чітким
керівництвом фахівця. Для початку роботи його потрібно підписати та оформити
(кольори, шрифти та ілюстрації обирає дитина, але лише в позитивному напрямку).
Потім блокнот-альбом ділиться на розділи:
1.
Щасливі моменти
мого життя;
2.
Приємні та цікаві
зустрічі;
3.
Мої мрії;
4.
Конфлікт – це
смішно?!;
5.
Нотатки;
У 1 розділі замальовуються події, під час яких дитина
відчувала себе щасливою, радісною, безтурботною.
У 2 розділі замальовуються приємні зустрічі та
найцікавіші моменти, які викликають посмішку. Це можуть бути карикатури
близьких, кумедні тваринки та нестандартні замальовки.
У 3 розділі дитина замальовує свої мрії від найпростішої
до найзаповітнішої. Одні мрії можуть замінювати інші, вони можуть бути як
реальними, так і фантастичними.
4 розділ – найбільш важливий, оскільки він вчить дитину
виходити з конфлікту. Дитина промальовує конфлікт, обговорює його з фахівцем,
знаходить найкращий вихід, аналізує, що було правильно, а що ні, будує
алгоритм, як вирішувати подібні проблеми, або як їх запобігати і лише після
проробленої роботи перетворює малюнок на комікс.
В 5 розділі дитина занотовує все, що може її зацікавити
або привернути її увагу. Це також можуть бути корисні поради психолога.
Закладенку-брелок можна використовувати, як «Мішечок
спокою». Тримаючи у руці мішечок, подумки проговорити всі свої тривоги та
переживання і уявити, як думки по руках з голівки переходять у мішечок і там
залишаються.
Ще значною перевагою цієї методики є те, що дитина сама може,
переглянувши альбом, побачити свій прогрес, як змінюються її мрії. Дитина
вчиться аналізувати себе та надавати самостійно собі допомогу.
Рекомендації щодо застосування
Рекомендовано для застосування з дітьми не лише з
особливими освітніми потребами, а й з дітьми-переселенцями та тими чиї рідні
перебувають у ЗСУ.
Не рекомендується застосовувати для дітей з порушенням
зору, з раннім
дитячим аутизмом та з затримкою психічного розвитку.
Методика є повністю авторською. Розроблена та апробована
з дітьми з особливими освітніми потребами.
Список використаних джерел
1. Вознесенська О. Використання арт-технологій в сімейній
психотерапії / О.Вознесенська // Простір арт-терапії: Зб. на-ук. ст. / ЦІППО
АПН України, ГО „Арт-терапевтична асоціація”; Редкол.: Семиченко В.А., Чуприков
А.П. та ін. – К.: Міленіум, 2007.
2. Трахтенберг І. М.
До історії фізіології праці (пам’ять і спадщина попередників). Фізіологічний
журнал : науково-теоретичний журнал. Киiв: Інститут фізіології ім. О. О.
Богомольця НАН України, 2019. № 4. С.82-9.
Дуже цікава методика, я думаю її можна використовувати і з дорослими.
ВідповістиВидалитиМЕТОДИКА ПРОПРАЦЬОВУЄ НЕ ОДИН КОМПОНЕНТ ОСОБИСТОСТІ.ТІЛЬКИ ЦІКАВЛЯТЬ ОБМЕЖЕННЯ ДО ДІТЕЙ З ООП:"Не рекомендується застосовувати для дітей з порушенням зору, з раннім дитячим аутизмом та з затримкою психічного розвитку".БУДЕ БАЖАННЯ-ЗАТЕЛЕФОНУЙТЕ. МЕТОДИКА ЦІКАВА,ЛЕГКА У ЗАСТОСУВАННІ І ТЕПЛА У СПРИЙНЯТТІ ДІТЬМИ. З ПОВ. В.ВОЙТКО
ВідповістиВидалитиЩиро дякую! Для мене дуже важлива Ваша думка!!!
ВидалитиМетодика зацікавила. Автору дякую за ідею.
ВідповістиВидалити