АРТТЕРАПІЯ ЯК МЕТОД ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ ДІТЯМ, ЯКІ ПОСТРАЖДАЛИ ВНАСЛІДОК ВІЙНИ
Оксана ФЕДУЛОВА, практикуюча психологиня, арттерапевтка, членкиня НПА,
Всеукраїнська арт-терапевтична асоціація,
fedulova868@gmail.com
АРТТЕРАПІЯ ЯК МЕТОД ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ ДІТЯМ, ЯКІ ПОСТРАЖДАЛИ ВНАСЛІДОК ВІЙНИ
Актуальність
застосування арттерапії засноване не на навчанні одному з видів мистецтва
(малювання, танців, акторської майстерності), а на тому, що особистість за
допомогою спеціально та індивідуально підібраних технік та методів арт-терапії отримує
можливість виплеснути негативні емоції, поділитися своїми переживаннями,
зрозуміти свої бажання і, таким чином, покращити свій психоемоційний стан. Застосування
арт-терапії дає можливість проявити внутрішні емоції, стан людини – перенести на
папір чи інший матеріал, з яким працюємо, в матеріальну реальність. В
результаті маємо змогу отримати певне об’єктивне відображення у формі малюнка,
колажу, скульптури, тощо. І це вже матеріальний об’єкт, з яким можна працювати
в реальності.
Найбільшою
проблемою дітей та їх родин, є пережитий ними страх, наслідком якого є стрес.
Велике емоційне перенапруження викликане пережитими переселенцями проблемами та
горем яке спіткало їх може призвести до виникнення різноманітних психологічних
розладів як у дітей так і у дорослих.
Мета
дослідження: дослідити ефективність використання засобів арт-терапії у наданні
психологічної допомоги дітям, які постраждали внаслідок війни
Гіпотеза
дослідження: використання засобів арт-терапії як методу надання психологічної
допомоги дітям сприяє нормалізації їх психоемоційного стану.
В
дослідженні було проаналізовано теоретичну базу з проблем використання арт-терапії
в роботі діагностики емоцій дітей, які постраждали внаслідок війни, а також визначено
та обґрунтовано ефективні методики арт-терапії для роботи з дітьми, які
постраждали внаслідок війни;
Практичне
значення результатів дослідження полягає в можливості їхнього застосування
психологами навчальних закладів: модифікований варіант методик, що можуть використовуватись
для дослідження емоційного стану дітей; розроблена програма для діагностики
емоційного стану дітей в кризових ситуаціях.
Важливим
поняттям арт-терапії є сублімація – вираз несвідомих інстинктів і потягів
(часом деструктивних) за допомогою трансформації їх в творіння мистецтва;
мистецтво може одночасно «направити в інше русло» і висловити також відчуття
злості, болю, тривоги, страху. Фахівці когнітивно-поведінкового підходу в
психотерапії, клієнт-центрованої терапії використовують методи арт-терапії –
малюють, ліплять з пластиліну чи глини, але не називають це арт-терапією, та не
використовують весь потенціал застосування творчості в реабілітаційному процесі
та в наданні психологічної допомоги.
Психічне
травмування у дітей, що пережили надзвичайні події, має різну глибину і
складність. Це залежить від багатьох факторів таких як: вік постраждалого,
ступінь причетності до надзвичайної події (свідок, учасник, постраждалий та
інше), життєвий і професійний досвід, психоемоційний статус та вміння володіти
своїми емоційними станами, наявність або відсутність підтримки з боку
найближчого соціального оточення.
Проблема
надання соціально-психологічної допомоги дітям війни та біженцям не нова для
світу, проте є зовсім новою для вітчизняних фахівців. Зазначимо, що наразі в
Україні немає навіть усталеного терміну, який використовується щодо громадян
України, які були вимушені тимчасово виїхати із своїх домівок у інші області
країни. Правозахисники наголошують на тому, що саме терміни «внутрішньо
переміщені особи» та «вимушені переселенці» максимально відповідають
міжнародній правовій практиці і мають бути поширені в Україні [5, 27].
Варто
зазначити, що діти специфічно переживають травматичну ситуацію. Нерідко через
відсутність навичок обговорення своїх переживань, вікові особливості, сильне
емоційне потрясіння діти не висловлюються відкрито про свої неприємні стани.
Разом з тим, спостерігаючи за дітьми, було виявлено що часто вони переживають сильні
стресові ситуації. Наслідки стресу проявляються у емоційних, поведінкових
проявах дітей чи представлені на тілесному рівні.
Найважливішою
проблемою дітей є труднощі адаптації до нового середовища спілкування (стан
відчуженості і знедоленості, тривожності та психічної напруги, агресивності й
підвищеної конфліктності тощо) [11,32].
В психологічній
практиці арттерапія використовується при вирішенні діагностичних, корекційних,
психопрофілактичних завдань. Використання цього методу із дітьми, сім'ї яких
стали вимушеними переселенцями, може сприяти покращенню психічного здоров'я та
задоволенню таких потреб як спілкування, прийняття, розуміння, емоційна
підтримка, самовдосконалення, саморозуміння, вираження неприйнятих відчуттів,
співвідношення цих відчуттів та думок з реальністю, позитивному сприйнятті
навколишньої дійсності, подоланні відчуття самотності тощо [4, 92].
Надзвичайно
корисною у реабілітації дітей, постраждалих від воєнних подій, є техніка
конструювання, що за своїм змістом дуже близька до образотворчої діяльності
(також відображається навколишня дійсність, робляться ескізи); застосовуються
прикраси, як у декоративному мистецтві. З особливим інтересом діти виготовляють
ляльок для напальчикового театру – із паперу, картону, цупкої тканини. До того
ж розігрування вистав такого театру розвиватиме м'язи рук дитини, координацію
її рухів.
Закордонні
дослідники [8, 9] виокремлюють кілька потужних механізмів лікувальної дії
музики: катарсис, регулювання емоційного стану і увиразнення свідомого
переживання психо- і соціально-динамічних процесів. Призначення музикотерапії –
проникнення у глибинні сфери особистості, що не завжди вдається за допомогою
слова. Треба зауважити, що після проведення занять з арт-терапії у дітей
знижується тривожність, стабілізується емоційний та психологічний стан, зростає
працездатність, поліпшується увага, пам'ять, мовлення; підвищуються самооцінка,
віра в себе та свої сили. Творчий характер занять дає дитині змогу відкривати в
собі щось нове, краще розуміти себе, розвивати свої відносини з людьми та
світом.
Отже,
соціально-педагогічну реабілітацію дітей постраждалих внаслідок вимушеної
міграції, потрібно розглядати як цілісний безперервний процес розвитку
особистості. Арттерапія є досить перспективною в роботі з дітьми, які
опинилися в кризовій ситуації. Саме тому логічно підкреслити той факт, що
творчий та системний характер допомоги дітям, постраждалим від війни в Україні,
дає можливість підвищити рівень та ефективність життя цієї категорії населення.
Перспективи
подальших досліджень пов'язуємо з окресленням технології психолого-педагогічного
супроводу соціалізації дітей, постраждалих від внутрішніх міграційних процесів
у нових умовах життя.Таким чином в нашій арт-терапевтичній роботі з дітями, які
постраждали внаслідок війни, досягаються такі задачі:
- Вираз
емоцій і почуттів, пов'язаних з переживаннями своїх проблем, самого себе;
- Активний
пошук нових форм взаємодії зі світом;
-
Підтвердження своєї індивідуальності, неповторності і значимості;
- І, як
наслідок трьох попередніх, – підвищення адаптивності в постійно мінливому світі
(гнучкості).
Перша
психологічна допомога сприяє кращій адаптації дитини до нових умов проживання
та навчання. Підтримка дитини з боку родини, учителів та інших осіб з
найближчого середовища дитини є одним з найважливіших чинників, що сприяють
нормальному подальшому розвитку та відновленню дитини після переживання
травматичного досвіду.
Нами було
розроблено програму арттерапевтичної роботи з дітями які постраждали внаслідок
війни. Її суть полягає у використанні таких методів та форм роботи, як групова
арт-терапія, ізотерапія, музикотерапія, танцювальна терапія, драмотерапія,
казкотерапія, бібліотерапія, маскотерапія, етнотерапія, ігротерапія,
кольоротерапія, фототерапія, лялькотерапія, орігамі тощо. Крім того, кожний із
цих видів має безліч арт-терапевтичних технік, які застосовуються для вирішення
внутрішніх і міжособистісних конфліктів, кризових ситуацій, вікових криз,
травм, невротичних і психосоматичних розладів тощо.
Техніки
арттерапії можуть бути використані під час роботи з дітьми, які перебували в
зоні бойових дій для корекції негативних емоційних проявів, навчання навичкам
вираження емоцій та розуміння їх причин, через зняття емоційної напруги,
вираження емоційних переживання, підвищення самооцінки, надання підтримки,
пошук та актуалізацію внутрішніх ресурсів, корекцію способів реагування на
зовнішні впливи та трансформацію негативних станів у позитивні.
1.
Бойко
А. Використання арт-педагогічних технологій як засобу творчого самовираження молодших
школярів у позашкільних навчальних закладах. Наукові записки. Серія
«Психолого-педагогічні науки». Ніжинський державний університет імені Миколи
Гоголя / за заг. ред. проф. Є. І. Коваленко. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя. 2014. №
5.
Дякую! Дійсно універсальний, безпечний метод, який не має будь яких обмежень та протипоказань.
ВідповістиВидалитиДЯКУЮ ЗА ЧУДОВИЙ МАТЕРІАЛ.
ВідповістиВидалити